AB fietsroute meer en meer populair

Op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit

De AB fietsroute, die nu al het station van Asse verbindt met de Kruiskouter in Walfergem, kon tussen 2015 en 2017 rekenen op 30% meer fietsverkeer tijdens de spitsuren.  Dat leren we uit een schriftelijke vraag van N-VA provincieraadslid Joris Van den Cruijce.  Ook al is het traject beperkt  tot ongeveer 1 km, de inspanning loont nu al de moeite.  Uiteraard is er nog een lange weg af te leggen en vooral het feit dat het stuk tussen de Kruiskouter en Zellik niet wil vlotten baart oppositielid Joris Van den Cruijce zorgen.   “In Opwijk is al een stukje van de route aangelegd, dan heb je het stuk in Asse en binnenkort ook een traject in Zellik.” De puzzel past nog niet en er blijft veel onduidelijkeid over het juiste traject, onder meer in de buurt van het Zittert.  NMBS kondigde aan de spoorwegovergangen te willen afsluiten en dus moeten er tunnels komen.  “Een geslaagd project kan enkel mits een goed overleg met alle partners. Wij moeten nu weten waar die tunnels geplaatst worden om een goed traject voor de fietsroute te bepalen.”

Opmerkelijk is ook dat het fietsverkeer in het weekend daalde met enkele procenten.  Blijkbaar trekt de route voornamelijk pendelaars aan, toch is de fiets ook belangrijk voor vrijetijdsverplaatsingen.  “Een veilige verplaatsing tussen Walfergem en Asse zorgt er nog niet voor dat je vlot de scholen  kan bereiken.  De gemeente Asse heeft nog werk met een fietsbeleid in het centrum.  Het feit dat 7 op de 10 ouders hun kinderen met de auto naar school brengen is een teken aan de wand. “

Uit tellingen blijkt dat slechts 5% van de Vlaams-Brabanders met de fiets naar het werk gaat, terwijl het Vlaamse gemiddelde op 15% ligt.  Er is dus nog werk aan de winkel.  “Wie af en toe eens naar de Kempen of Antwerpen gaat, merkt snel dat de fietsinfrastructuur daar op een veel hoger niveau ligt.  Ons relief speelde ons parten, maar met de e-bike mag dat geen rol meer spelen.  Op dit moment ga je sneller met de fiets naar Brussel dan met de wagen, maar het fietscomfort is ondermaats.”

Joris Van den Cruijce

Provincieraadslid N-VA