Voorstel nieuwe straatnaam: Nora Steyaertweg

Op 15 juni 2021, over deze onderwerpen: Participatie wijk en dorpszaken

Gemeenteraadsvoorzitter Johan De Rop (N-VA) stelt voor om de eerstvolgende nieuwe straat in Asse de straatnaam ‘Nora Steyaertweg of -straat’ te geven. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan het vervrouwelijken van straatnamen. Tegelijk wordt ook één van de gewezen Assese inwoners postuum geëerd.

Recent kwam het overlijden van Paula Semers in de aandacht. Ze werd herinnerd als 1 van de 3 vrouwelijke Vlaamse TV-pioniers. Naast Semers was er ook ‘tante’ Terry Vanginderen en Nora Steyaert. En die laatste was niet alleen ook echtegenote van Aster Berkhof … ze woonde ook enige tijd in Asse.

Recent werd een voorstel geopperd om een deel van de Terlindeweg die hernoemd moet worden, de naam ‘Donkergat’ te geven. Dat is gebaseerd op een plaatselijk toponiem. Misschien wel creatief en een gedroomde aanleiding tot woordspelingen … maar niet alle buurtbewoners zijn daar even blij mee. Als men voor ‘Nora Steyaertweg’ zou kiezen, is er zo niet alleen een nieuwe vrouwelijke straatnaam, Nora Steyaert woonde ook in het plaatselijke Terlinden. Twee vliegen in één klap dus … en dan is men van dat ‘Donkergat’ af!