Vlaamse Randfonds kent € 500.000 toe aan kunstencampus in Asse

Op 28 september 2023
Joris en Johan

De Vlaamse Regering heeft groen licht gegeven voor een steunbedrag van een half miljoen euro uit het Vlaamse Randfonds voor de nieuwe kunstencampus in Asse. Zo kan het ambitieuze project gerealiseerd worden, zonder dat er omwille van de gestegen bouwkosten aanpassingen moeten gebeuren aan de plannen. In het centrum van de gemeente is men net begonnen aan de bouw. Naast nieuwe lokalen voor een grote kunstenacademie met de naam KunstAs, is er ook plaats voor lokale verenigingen. Zo is er een gedeelde repetitieruimte waar ook één van de plaatselijke harmonieën (Sint-Cecilia) wekelijks kan repeteren en kan beschikken over een eigen clublokaal en berging. Ook is er een etentjeszaal voor alle verenigingen van de gemeente.

“Het Vlaamse Randfonds, dat nog maar enkele jaren bestaat, verzamelt extra middelen voor investeringen in onze regio”, zegt minister van Vlaamse Rand Ben Weyts. “Zo kunnen we vanuit Vlaanderen ook financiële steun geven aan projecten zoals deze kunstcampus, die een breder regionaal belang hebben. Naast veel Assenaren zijn er immers heel wat leerlingen van buiten de gemeente die er deeltijds kunstonderwijs volgen. Ik ben blij dat we hier het verschil kunnen maken om het project goed te realiseren”.

In academie de KunstAs is er zowel plaats voor de domeinen beeld, woord, dans en muziek. Ook is er een actieve samenwerking met folkcentrum ’t Smiske. Men denkt in de toekomstvisie ook aan een musicalafdeling. Een heel breed gamma dus. Het aantal inschrijvingen voor het huidige schooljaar tikt al ruim boven de 2.000 leerlingen aan en dit uit verschillende leeftijdscategorieën. Door de slechte staat van de huidige gebouwen en een noodzakelijke decentrale werking was een verhuis of grondige verbouwing van de academie al langer aan de orde, met nu dit ambitieuze project als antwoord.

“We probeerden op het juiste moment het dossier op de markt te zetten om zo niet teveel te betalen”, vertelt Asses N-VA-schepen Johan De Rop. Het dossier werd uitgestuurd na de pieken in de materiaalprijzen en op een moment dat de orderboekjes van de grote aannemers leeg raakten. 12 firma’s tekenden in.

“Maar ondanks deze sterke concurrentie zat zelfs de laagste offerte boven de ramingsprijs. We klopten gezien het specifieke karakter van het nieuw op te richten complex daarom aan bij het Randfonds. Met succes dus. We zijn dan ook heel blij dat dankzij deze steun het project zoals bedoeld kan worden gerealiseerd.”, gaat schepen De Rop verder.

De Gemeente Asse investeert zelf ruim € 17 miljoen in het project. De bouw die zopas is gestart, zal ongeveer 2 jaar duren. De voorlopige opening staat voor september 2025 genoteerd.