Verbouwing administratief centrum kost een smak geld

Op 27 april 2017, over deze onderwerpen: Interpellaties

Op de gemeenteraad van 24 april jongstleden werd het voorstel van verbouwing en herinrichting van het gemeentelijk administratief centrum besproken.  Bedoeling is om de gelijkvloerse verdieping van het gemeentehuis, waar de dienst bevolking en het onthaal is gelegen, grondig te verbouwen.

De verbouwing is er om in de eerste plaats de dienstverlening te verbeteren en uit te breiden.

De bevolking krijgt buiten de gewone openingsuren van de loketten, de mogelijkheid om op afspraak naar het gemeentehuis te komen. Tijdens de gewone openingsuren zal men in de toekomst voor de bespreking van bepaalde dossiers ook in afzonderlijke burelen ontvangen kunnen worden. Zodoende wordt een ruimere privacy gegarandeerd. Ook beloofde het gemeentebestuur een verdere uitbouw van een digitale dienstverlening te voorzien.

De luchtkwaliteit en het gebrek aan licht (opmerkingen van de arbeidsinspectie) waren de concrete aanleiding om een en ander te herzien. Het gemeentebestuur koppelde hieraan dan de aanpassing van de dienstverlening. Men organiseerde een bezoek aan o.a. Mechelen en Lier om te zien en te leren hoe men daar de “moderne” dienstverlening organiseert.

Het lastenboek van de verbouwing voorziet een heleboel zaken zoals nieuwe beglazing, nieuwe elektriciteit, verwarming, airco, … samen goed voor een bedrag van 943.638,95 € (incl. Btw).

Hoe noodzakelijk de nieuwe dienstverlening en de nieuwe inrichting ook is, bijna 1 miljoen euro is een enorm bedrag.

Bij dit bedrag komen dan nog de kosten van de huur van containers of een nabijgelegen pand. Tijdens de ingrijpende werken moet er immers uitgeweken worden naar een tijdelijke locatie. Een en ander hierrond wordt nog onderzocht.

In ieder geval zal ook de huur en inrichting van de tijdelijke locatie extra geld kosten. N-VA vreest dan ook dat de hele investering (herinrichting en tijdelijke verhuis) meer dan 1,2 miljoen euro zal kosten aan de belastingbetaler. Voor die prijs moeten wij een perfecte, hedendaagse, efficiënte dienstverlening krijgen, zonder wachttijden. Dat is toch wat het bestuur gelooft en belooft.