Veiligheid in Zellik.

Op 29 juni 2018, over deze onderwerpen: Interpellaties

Veiligheid in Zellik

In Asse en meer bepaald in deelgemeente Zellik groeit sterk het gevoel van onveiligheid. Vorig jaar in juli werd een bewonersoverleg georganiseerd. Daar beloofde het gemeentebestuur een actieplan op te stellen om dit aan te pakken.
“We zijn nu bijna 1 jaar later en hebben we nog niet veel gezien van wat er beloofd werd”, aldus N-VA raadslid Marie-Berthe Wyns. Er gingen 5 extra politieagenten worden aangetrokken, een fietsbrigade geactiveerd, en de gemeenschapswachten gingen in het straatbeeld aanwezig zijn tot 22u. “Daarnaast ontbreekt een duidelijk plan van aanpak rond sociale en fiscale fraude, de drugshandel en de illegale prostitutie”, vult Zelliks N-VA kandidaat Francis Clauwaert aan.
Beide N-VA’ers gingen rond deze problematiek zelf poolshoogte nemen op het kabinet van Jan Jambon. “Asse is geen goede leerling inzake veiligheid. De gemeente neemt namelijk geen deel aan de veiligheidsmonitor van de federale regering.”  Deze monitor is een middel waarmee de gemeente de veiligheidsproblematiek in de gemeente kan meten met participatie van de burger, om deze problematiek dan gericht aan te pakken. Elke politiezone kon hierop inschrijven.  Politiezonde AMOW deed dit niet.
Zowel N-VA Asse als het kabinet van Jan Jambon is er van overtuigd dat met de juiste werkwijze van het gemeentebestuur de gemeente wel veiliger kan worden. N-VA denkt hierbij aan meer controles en grondiger onderzoek en controle van vergunningsaanvragen. Minister Jambon en zijn medewerkers beloofden hun steun.
Nog even dit: op woensdag 20 juni werd het goede werk van de fietsbrigade van de gemeente Elsene op Canvas in de kijker gezet. De Elsense brigade rijdt dagelijks rond en schrijft PV’s uit met positieve resultanten. Deze sensibilisatie van het correct toepassen van de wet is ook bij ons noodzakelijk om de veiligheid te waarborgen.