Ondersteuning jongeren via Klasbakken-project

Op 2 november 2022, over deze onderwerpen: Onderwijs & Deeltijds kunstonderwijs

Voor het tweede schooljaar op rij faciliteert de gemeente Asse het Klasbakken-project. Dat project richt zich op de versterking van het mentaal welzijn van jongeren.

“De Assese secundaire scholen en de CLB’s gaven aan dat er concrete nood was aan het ondersteunen van de meest kwetsbare jongeren in onze secundaire scholen. Via ondersteuning zowel van individuele leerlingen maar ook van klasgroepen en zelfs leerkrachten worden de betrokken jongeren versterkt en worden problemen bij de basis aangepakt”, aldus gewezen schepen Joris Van den Cruijce. Hij initieerde dit project vorig schooljaar.

Er werden toen 32 individuele begeleidingen opgestart samen met 9 klastrajecten waarbij een veelvoud van leerlingen werd bereikt. Dit resulteerde in vele positieve gevolgen, zowel bij de secundaire scholen van het GO! als van de Sint-Martinusscholen. De aanpak is niet alleen op maat van de betrokken leerlingen maar ook van de school zelf.

“Na een positieve evaluatie van vorig jaar, waren de scholen vragende partij om ook dit jaar het project te laten doorlopen. Ze investeren daar zelf ook middelen in en er is een subsidie vanuit de Vlaamse Overheid (via Plan Samenleven Vlaanderen). Dat maakt dat de financiële inspanning vanuit de gemeente nog relatief beperkt kan blijven”, gaat huidig schepen van Onderwijs Johan De Rop verder.

Ook dit jaar is er dus aandacht en ruimte voor individuele en klasbegeleiding in de Assese secundaire scholen om zo de jongeren nog beter te ondersteunen. Een mooi voorbeeld van hoe de gemeentelijke speerpunten ‘Samen sterker’ en ‘Klasse van Asse’ hand in hand gaan.