N-VA minister investeert fors in stationsomgeving Asse.

Op 26 mei 2018, over deze onderwerpen: oplossingen
Johan en Joris aan het station Asse

Minister Ben Weyts (N-VA) investeert fors in uitbreiding fietsenstallingen en parkeerplaatsen aan het station van Asse. De lokale N-VA afdeling is daar uiteraard tevreden over.

“We gaan nog altijd massaal met de auto naar Brussel”, steekt Ben Weyts van wal.  “Met diverse investeringen willen we de Assenaar verleiden om meer gebruik te maken van de alternatieven. Het station van Asse krijgt daarbij een prominente plaats. Dankzij de fietssnelweg wordt het station van Asse perfect bereikbaar met de fiets. Ook voor automobilisten wordt het station een ideale plaats om over te stappen en de trip verder te zetten met de trein. Daarover bereikte ik een akkoord met de NMBS, niet alleen in Asse trouwens.”

Van onderuit

De N-VA afdeling in Asse drong bij de minister aan om de problematiek aan te pakken. Met succes, zo blijkt.

“We zijn heel blij dat de fietsstallingen gemoderniseerd en uitgebreid worden. Er komen zelfs meer fietsplaatsen bij dan autoplaatsen”, aldus N-VA Asse. “Zo zullen er weldra 440 staanplaatsen komen voor fietsen. Als fietser wil je je fiets op een veilige plaats kunnen achterlaten, dat werd een groot probleem aan het station.“

“Een moderne mobiliteit is multimodaal. Dat wil zeggen dat je niet het hele traject met hetzelfde vervoersmiddel hoeft te doen. De stationsomgevingen zijn in zo’n model cruciaal”, gaat men verder.

“We zijn blij dat er eindelijk een Vlaams minister is die ziet dat het aan het station in Asse elke ochtend chaos troef is. Zo staan de Parklaan en Bergestraat, het Lindepark, de Lindendries, … steevast vol geparkeerd. Ook voor fietsers, voetgangers en buurtbewoners is dat geen evidente situatie. Het nodigt niet uit om met de trein naar Brussel te gaan. Er moet dus fors geïnvesteerd worden. En daar heeft minister Weyts dus oren naar. Er werd ons gezegd dat de uitbreiding binnen de drie jaar een feit is.”

“Wat een N-VA minister wel kan, lukt blijkbaar in de gemeente moeilijk. We merken dat er in Asse nauwelijks geïnvesteerd wordt in fietsenstallingen. Wie zijn kind ophaalt bij Spinibo op de Boekfosparking wordt allerminst uitgenodigd om dit met de fiets te doen. Ook het Kerkplein, de Hopmarkt en alle andere gemeentelijke parkings missen fietsinfrastructuur. Het is hoog tijd dat ook de gemeente zijn verantwoordelijkheid opneemt en voluit de kaart van de toekomst trekt.”