N-VA geeft kansen aan Klasse van Asse

Op 24 januari 2020, over deze onderwerpen: Middenstand

N-VA geeft kansen aan Klasse van Asse
Op initiatief van N-VA schepen Sigrid Goethals, o.a. bevoegd voor lokale economie en met medewerking van het voltallige schepencollege werden eerder deze week de samenwerking met een aantal lokale producenten van bier, wijn, cider en fruitsappen bezegeld. Voortaan worden er  bij de recepties die het gemeentebestuur organiseert lokale producten gebruikt. Een kleine uitzondering hierop is een aantal fairtrade-producten afkomstig van de lokale Wereldwinkel. Asse blijft immers ook nog steeds een fairtrade gemeente en voor bvb koffie of thee is er nog geen lokale producent.
"Met dit initiatief willen we de lokale producenten niet alleen in het voetlicht plaatsen. We willen ze ook ondersteunen door als gemeente 'klant' van hen te worden. Asse herbergt veel talenten, en zeker ook brouwers en wijn-, cider- en fruitsapproducenten" vertelt schepen Sigrid Goethals.
Dit initiatief kadert in het globale speerpunt 'Klasse van Asse', één van de vijf speerpunten waar het gemeentebestuur extra aandacht wil aan besteden.
"Maar het is ook goed voor het milieu en het klimaat. Het zijn 0-kilometer-producten. Producten in Asse zelf geproduceerd. Korter kan de 'korte keten' niet zijn", merkt schepen van milieu Peter Verbiest tevreden op.
We mogen als inwoners ook bijzonder trots zijn op de kwaliteit van elk van deze lokale producten. Kwalitatief hoogstaand en met passie gemaakt.
De lokale producenten zijn: brouwerijen De Koperen Markies (Asse-Terheide), Dok's (Asbeek) en Mort Subite (Kobbegem), wijnproducent Domaine Holvast (Asse), De Ciderbrouwerij (Kobbegem) en Hof Van Piemont (Zellik).