N-VA Asse wil halt toeroepen aan 'eventuele' malafide handelaars!

Op 26 april 2021, over deze onderwerpen: Lokale economie

ASSE – Op de eerstvolgende politieraad doet Marie-Berthe Wyns (N-VA) een voorstel om vanuit de politiezone meer aandacht te hebben voor handhaving t.o.v. al of niet malafide handelaars.

“We zien in de gemeenten van onze politiezone (Asse, Merchtem, Opwijk, Wemmel) meer en meer handeltjes en handelszaken opduiken waarvan we vermoeden dat ze niet altijd met alle vergunningen en formaliteiten in orde zijn. Het kan zijn dat deze ondernemers niet op de hoogte zijn van de wetgeving, maar het ontbreekt de gemeenten de mankracht en middelen om hierbij te helpen of om er kordaat tegen op te treden”, stelt politieraadslid Marie-Berthe Wyns.

Toch zijn er gemeenten en politiezones die op deze problematiek inzetten, weet ze. In de naburige politiezone Dilbeek is er een hoofdinspecteur die voltijds de nieuwe handelszaken bezoekt en onderzoekt of alle wettelijke verplichtingen voldaan zijn voor de uitbating.

“Als dit binnen de politiezonde Dilbeek kan, moet dat ook bij ons kunnen. We vragen dan ook om binnen het bestaande kader iemand te belasten met deze taak. Voor onze zone zouden dan ook bestaande handelszaken (zichtbare en minder zichtbare) moeten worden onderzocht.
Ik ben er zeker van dat dit een meerwaarde betekent voor de zone om ook op het vlak van regels en normen voor handelszaken en uitbatingen een correcte handhaving te bekomen en eventuele malafide zaken en zaakvoerders kordaat aan te pakken. De houding en focus binnen Dilbeek heeft effect. Zoveel is duidelijk. We zien immers dat er een zekere verschuiving is … ‘helaas’ richting de gemeenten van onze zone.”