N-VA Asse wil enkel kostenneutrale oprichting van nieuwe intercommunale

Op 11 maart 2017
JOHAN DE ROP

De Assese gemeenteraad besliste recent om mee te werken met de oprichting van een nieuwe intercommunale met de naam Intradura. De oprichting is eigenlijk een afsplitsing van de diensten rond afvalbeleid van bestaande intercommunale Haviland, waarbij onze gemeente ook is aangesloten.

Raadslid Johan De Rop stelde dat de N-VA fractie enkel akkoord kan gaan met de oprichting van de nieuwe intercommunale als die niet kostenverhogend is.

"Zeker in de huidige tijdsgeest is het onkies om naast Haviland nog een extra orgaan op te richten als daar ook meer bestuurskosten bij zijn dan nu met Haviland alleen. Het gaat immers om het afsplitsen van bepaalde diensten. Het werk bij Haviland wordt er minder door. We vragen dan ook de beheerders in beide intercommunales de nodige matigheid aan de dag te leggen", stelde raadslid De Rop.

Burgemeester Van Elsen die ook voorzitter van Haviland is, beloofde deze bezorgdheid mee te nemen en te bespreken. De gemeenteraad onderschreef het door N-VA gestelde principe.