Met N-VA geen uitbreiding van industrie in Asse

Op 21 april 2018, over deze onderwerpen: Interpellaties

Met de regelmaat van de klok worden nieuwe industriezones gesuggereerd in Asse. Maar Asse heeft meer dan voldoende industrie. De N-VA Asse verzet zich dan ook tegen elke uitbreiding.. Momenteel denkt men aan uitbreidingen van de industriezone Mollem, de BOMACO-site in Zellik en Vitseroel, op de grens met Ternat.
“Onze gemeente heeft vooral voldoende aan meer natuurgebieden, meer toegankelijk groen en voldoende ruimte om aan landbouw te doen … en niet aan meer industrie”, zo stelt gemeenteraadslid Marie-Berthe Wyns.

Voldoende industrie

De gemeente Asse beschikt nu over 182ha industriezone (incl opslag). In 1982 was dat nog maar 94ha. De ruimte bedoeld voor industrie is maw op 1 generatie tijd zo goed als verdubbeld. Ter vergelijking: in de gemeente Dilbeek steeg de ruimte voor industrie in dezelfde periode van 70ha naar ongeveer 100ha. Het kan dus zeker ook anders. Het structuurplan Vlaanderen voorziet voor Asse een extra uitbreiding van 45ha. Vandaar dus de ijver om uitbreidingen te realiseren. 45ha, dat is meer dan de gemeente Merchtem nu realiseert.

Werkgelegenheid

Op het grondgebied van de gemeente Asse werken nu 18.533 personen, dat is exact even veel als het aantal Assenaren in de actieve leeftijdsgroep (20 – 64 jaar). “We merken dus dat extra werkgelegenheid creëren in Asse niet nodig is.”, aldus provincieraadslid Joris Van den Cruijce. “Wel is het zo dat de werkloosheid in Asse sinds 2008 terug aan het stijgen is. We slagen er dus niet in om die jobs ook bij de eigen bevolking te brengen. In het kader van de mobiliteit zou dat wel zeer wenselijk zijn. De lokale industrie moet een volwaardig deel worden van de gemeente en onze lokale gemeenschap.”

Mobiliteit

Qua mobiliteit is het in Asse spitsroeden lopen. “Niemand heeft baat bij een extra logistiek centrum in Zellik of Relegem. Elke uitbreiding van de industrie levert extra problemen op voor het lokale verkeer” zo stelt raadslid Marie-Berthe Wyns, die de streek en de site zeer goed kent.
“De Bomaco-site grenst bovendien aan een uniek landschap dat zich uitstrekt tussen Zellik, Relegem en Wemmel. Je hebt er vergezichten die reiken tot aan de Heizelvlakte. Als we Zellik en Relegem als woonkernen willen uitbouwen, dan zijn groene zones in de nabijheid van deze kernen van groot belang.”

Andere partijen en bevolking

“N-VA wil het roer omgooien en in de toekomst een ander beleid voeren. Wij zoeken partners bij de andere politieke partijen en bij de bevolking om dit ander beleid dan ook te realiseren. Wij kiezen niet voor uitbreiding van de BOMACO-site, noch van de industriezone in Mollem, noch aan de Vitseroel bij Ternat. Met voldoende steun van de bevolking kunnen we daar ook voor zorgen.” besluit Joris Van den Cruijce.