Marc Dillen, een duidelijke visie op veiligheid

Op 10 april 2023, over deze onderwerpen: 12. Veiligheid

Marc Dillen, een duidelijke visie op veiligheid

Na het atheneum in Asse doorliep Marc de Rijkswachtschool in Etterbeek.  Hij was onder andere actief in de rijkswachtbrigade Asse en de BOB maar hield zich vooral bezig als lesgever en opleidingsverantwoordelijke.  Marc beëindigde zijn carrière in de mooie politieschool van het PIVO in Relegem.  N-VA wil veiligheid hoog op de agenda zetten en laat zich graag inspireren.  Hoog tijd dus voor een gesprek met Marc Dillen.

Hoe schat je de veiligheidsproblematiek in Asse in, wordt er vooruitgang geboekt?  Wat zijn de belangrijkste aandachtspunten?

Marc: Op de website van de politie AMOW vind je veel objectieve informatie over het korps en wat er in onze gemeente gebeurt. Zoals overal in Vlaanderen wordt Asse geconfronteerd met woninginbraken, diefstallen uit/van voertuigen, intrafamiliaal geweld, drugsgebruik … Onze politie reageert hier adequaat op.

Cijfergegevens zijn belangrijk, maar ook het veiligheidsgevoel van de mensen telt. Dat valt in Asse, net zoals elders in Vlaanderen, wellicht behoorlijk mee. Veiligheid heeft te maken met strafrecht, maar ook met gedrag in het verkeer, zwartwerk en sociale dumping, woonstfraude, ongecontroleerde migratie, milieudelicten, afwezigheid van ziekten en zelfs nette straten.  Je moet dus op vele fronten actief zijn en veel mensen moeten daaraan meewerken.  Zelf voel ik me alleszins veilig in onze gemeente.

Ik ken veel geëngageerde en hardwerkende politiemensen, magistraten en mandatarissen die daarvoor het beste van zichzelf geven. Dat moet ook eens gezegd worden.

Verder moeten we veralgemeningen vermijden. We moeten het handelen van elk individu apart bekijken en dat niet extrapoleren naar bv. de bevolkings- of leeftijdsgroep waartoe hij/zij/x behoort.

En dan: de politie werkt zeker professioneler dan vroeger. De gehanteerde filosofie van de gemeenschapsgerichte politiezorg helpt daarbij. Er wordt bv. probleemoplossend samengewerkt met tal van andere actoren en de bestuurlijke overheid stuurt via de politieraad en het politiecollege het korps aan. Ook met het Parket is er veel overleg.
Typisch voor de Vlaamse rand en dus ook Asse is dat we geconfronteerd worden met de nabijheid van Brussel. Dat heeft ongetwijfeld een invloed op onze veiligheidsbeleving.

Waar moeten we extra aandacht aan schenken?

Marc: Ik denk aan verschillende zaken
- Zichtbare aanwezigheid en aanspreekbaarheid van de politie in het straatbeeld (ook de fietsbrigade).
- De herwaardering van de rol van wijkagent als echte buurtagent.
- “lik op stuk”-acties zoals politie en parket organiseerden inzake het gsm-gebruik achter het stuur (Fietsstraat, irritant parkeren, sluikstorten …).
- Burgers op de hoogte houden van wat er gebeurde met hun klacht. “Ge hoort er daarna niets meer van”, ondergraaft het vertrouwen. Het project HERCOSI in AMOW is een mooi voorbeeld (hercontactname slachtoffers inbraak) hoe het kan.
- Zelf geloof ik ook sterk in klasadoptie waarbij dezelfde politiemedewerker een klas van in het eerste studiejaar enkele keren per jaar bezoekt en zo de school en de leerlingen leert  kennen (e.o.). Veel thema’s kunnen aangesneden worden (contactname politie, wettige verdediging, roesmiddelen, rekrutering …).

“Kleine” misdrijven verdienen evenveel aandacht als grote, kan een boute uitspraak lijken, maar worden de meeste slachtoffers niet geconfronteerd met “kleine” zaken zoals diefstal, vandalisme, bedreigingen, inbraken in voertuigen, drugsgebruik … ?

Als N-VA willen wij de gemeenschap betrekken bij het aanpakken van problemen?  Hoe zouden we dat in het geval van veiligheid kunnen doen?

Marc: Burgers betrekken kan zeker, maar het is niet eenvoudig. Slaagt men er bv. in om voldoende vrijwilligers aan te trekken om te helpen bij burenbemiddeling?

Toch moet die kaart zeker getrokken worden.  Bekijk het project van burgemeester Theo Francken in zijn gemeente eens.  Geëngageerde burgers worden betrokken bij een veiligheidskorps. Direct engagement wordt daarmee gerealiseerd. Zou dat niet iets zijn voor onze gemeente?