Kinderen veilig naar school … o.a. via fietsstraten

Op 2 november 2022, over deze onderwerpen: Onderwijs & Deeltijds kunstonderwijs
Johan De Rop

Koning Fiets’ is voor N-VA Asse geen loze slogan. Als je dat combineert met de ‘veiligheid’-ster uit de 5-sterrenschool-actie … dan is het duidelijk dat er in onze gemeente voldoende aandacht moet gaan naar de zorg om de kinderen veilig van en naar school te krijgen.

De inspanningen daarvoor werden met N-VA in het gemeentebestuur sterk opgedreven. Zo werd versneld werk gemaakt van de aanleg van de fietssnelwegen in onze gemeente. Iets waar menig leerling gebruik van maakt. Ook tijdens de werken aan de N9 werd een duidelijk plan uitgewerkt om de veiligheid van de schoolgaande jeugd en bij uitbreiding alle zwakke weggebruikers, te garanderen. Zo kwam er een afzonderlijke omleiding langs de noordkant.

Maar het meest in het oog springend, is misschien de systematische inrichting van een aantal fietsstraten op trajecten met veel schoolgaande jeugd. We denken aan Parklaan, Gasthuisstraat, Tuinwijk, Witteramsdal, Koensborre, Onderrichtstraat, Drielindenbaan, Poel, Petrus Ascanusplein, e.a. Op termijn komen daar zeker nog een aantal straten bij.

Op zo’n fietsstraat geldt een maximumsnelheid van 30km/u en hebben fietsers voorrang. Gemotoriseerde voertuigen mogen er fietsers niet inhalen, zelfs als die aan de kant gaan om plaats te maken voor die bestuurders. Naast de blauwe aanwijzingsborden en de logo’s op het wegdek plaatste de gemeente ook extra sensibiliserende borden naar aanleiding van het thema ‘Koning Fiets’.

Naast die fietsstraten zijn er nog de woonerven met een nog lagere toegestane maximumsnelheid en voorrang voor alle zwakke weggebruikers en de schoolstraat (in een deel van de Oostkouter in Terheide). Zo proberen we het een beetje veiliger te maken voor onze schoolgaande kinderen.

Wist je trouwens dat het heel wat energie en aandringen vergde om alle neuzen in eenzelfde richting te krijgen bij de werken van de N9 in de schoollomgeving in Walfergem. Onze schepen van jeugd Johan De Rop kon een park&ride-systeem met afzetten en brengen de Asphaltcosite afwenden. In plaats werd het kruispunt van de N9 en het Petrus Ascanusplein versneld ingericht, met als gevolg dat op 1 september 2022 de scholen gewoon bereikbaar waren.