‘Ik wil je auto kopen’-kaartjes aanpakken.

Op 29 maart 2018, over deze onderwerpen: Interpellaties
JOHAN DE ROP

Gemeenteraadslid Johan De Rop (N-VA) wil dat de gemeente de verspreiding van ‘Ik wil je auto kopen’-kaartjes krachtdadig aanpakt. Hij vroeg dit tijdens de recente gemeenteraad.

“Onze parkings worden hoe langer hoe meer geteisterd door de ‘ik wil je auto kopen’-kaartjes. Dit werd nog maar eens duidelijk tijdens de zwerfvuilactie van een paar weken geleden”, vertelt het raadslid.

Het ‘sluikstorten’ staat reeds in de lijst waarvoor GAS-boetes kunnen worden uitgeschreven in Asse. Maar raadslid De Rop wil verder te gaan dan dat. “We willen vooral de producent van dit 'afval'  of 'drukwerk' aanpakken en niet zozeer de bestuurder die te pas en te onpas dergelijke kaartjes aan zijn raam of onder de ruitenwisser vindt. Dat zou kunnen door de GAS-reglementering aan te passen en/of het retributiereglement ivm het verspreiden van ongeadresseerd reclame-drukwerk uit te breiden. Daar zou ‘drukwerk aangebracht op voertuigen’ aan toegevoegd kunnen worden. Eventueel kan er voor deze categorie van drukwerk gewerkt worden met een ‘forfaitaire retributie’. Uiteraard moet na het aanpassen van de reglementen ook nog daadwerkelijk en actief gecontroleerd worden. Je bent immers niets met een regel wanneer deze niet wordt gecontroleerd!”, besluit Johan De Rop.

Burgemeester Van Elsen gaf toe dat de verspreiding van deze kaartjes een probleem aan het worden is en beloofde, in afwachting van specifieke Vlaamse regelgeving, de GAS-reglementering uit te breiden en te gaan controleren op dit fenomeen.