Gemeentemonitor geeft gemeentebestuur Asse slechte cijfers!

Op 13 april 2018
Asse krijgt slechte cijfers

ASSE – De inwoners van Asse zijn systematisch minder tevreden over hun gemeente dan het Vlaams gemiddelde. Voor de N-VA Asse een duidelijk teken aan de wand van een falend gemeentebestuur. Dat is de conclusie van de oppositiepartij na hun analyse van de resultaten van de recent gepubliceerde gemeentemonitor.

Via ‘Statistiek Vlaanderen’ kan elke burger de gemeentemonitor voor zijn eigen en andere gemeenten inkijken. Ook de N-VA Asse analyseerde het lijvige document. Gemeenteraadslid Johan De Rop zag dat Asse en het huidige gemeentebestuur van haar inwoners een slecht rapport krijgt.

“De Assese inwoners zijn duidelijk veel minder tevreden over hun gemeente dan gemiddeld in Vlaanderen. De cijfers zijn niet om naar huis te schrijven. Daar kan niemand om heen. Voor ons is het huidige gemeentebestuur, elke partij die er aan deelneemt, de burgemeester en elke schepen hiervoor verantwoordelijk”, vertelt Johan De Rop.

“Over de objectiviteit van dit onderzoek kan geen twijfel bestaan. Onze ikbestuurmee-enquête liet een gelijkaardige trend merken. Door sommigen werden er opmerkingen over de betrouwbaarheid ervan geuit. Als we dat achteraf bekijken, zat die enquête er nog niet zo veel naast. De hoera-stemming bij het gemeentebestuur zal nu wel over zijn, denken we.”

Bij de 18 laagst scorende gemeenten

De cijfers uit de gemeentemonitor laten zien dat slechts 59% van de inwoners van Asse tevreden is over de gemeente, terwijl het Vlaams gemiddelde 76% is. Daarmee zit Asse helemaal achteraan het peloton bij de 18 laagst scorende gemeenten. Slechts 51% van de inwoners zegt ook ‘fier’ te zijn over de gemeente, 18% onder het Vlaams gemiddelde. Ook daarmee bengelt Asse duidelijk achteraan het rijtje.

“Maar daar stopt het helaas niet bij”, gaat N-VA-er Johan De Rop verder. “Slechts 36% van de inwoners vindt het veilig om te fietsen in onze gemeente en slechts 20% vindt het voor kinderen veilig zich te verplaatsen. Beiden alweer sterk onder het Vlaamse gemiddelde.”

En de slechte scores gaan voort:

amper 35% vindt dat de gemeente voldoende inspanningen doet om bewoners te betrekken bij veranderingen in de gemeente;
slechts 57% is tevreden over de digitale dienstverlening;
nauwelijks 36% voelt zich voldoende geïnformeerd over gemeentelijke beslissingen;
slechts 34% van de inwoners vindt dat onze gemeente goed omspringt met vragen van de inwoners;
40% van onze inwoners vinden dat verschillende culturen goed samenleven in onze gemeente.

Opnieuw stuk voor stuk onder het Vlaamse gemiddelde.

“De cijfers leren ons tenslotte ook dat 66% van de gezinnen die in onze gemeente een woning of appartement huren, daarvoor meer dan 30% van hun inkomen nodig hebben. Voor een bouwgrond betaalde je in 2017 liefst 2,11 keer de prijs tov het jaar 2005. In Vlaanderen is dat maar 1,60 keer. De prijsevolutie van woningen en appartementen blijft dan weer wel het Vlaamse gemiddelde volgen.”

Bepaalt N-VA uw vertrouwen in de overheid?

Qua vertrouwen in de overheid is er ook een belangrijk cijfers. Terwijl de inwoners van Asse tov het Vlaams gemiddelde net meer vertrouwen hebben in de federale en Vlaamse overheid (respectievelijk 5 en 4% boven het gemiddelde), zit het vertrouwen in het eigen gemeentebestuur 8% lager dan het Vlaams gemiddelde.

“Ligt dit verschil aan het feit dat federaal en Vlaams N-VA mee bestuurt en in Asse niet?! We durven het graag geloven”, stelt Johan De Rop.

Voor de Assese afdeling van de N-VA gesteund door de cijfers uit de gemeentemonitor, is het duidelijk dat het dringend tijd wordt voor een ander bestuur in Asse. Een bestuur met sterke N-VA aan het roer! De afdeling onderstreept daarmee haar wil om na de verkiezingen de grootste partij te worden om zo effectief op het beleid te kunnen wegen.

De 12 werken van N-VA Asse

“We werkten met onze N-VA-afdeling een sterk programma uit, gebaseerd op de ideeën, opmerkingen en inbreng van vele inwoners (o.a. via onze ikbestuurmee-enquête), op basis van een aantal ‘goede voorbeelden’ uit andere gemeente en op de ervaring en ideeën van enthousiaste mandatarissen, kandidaten en bestuursleden. We concretiseerden dat programma naar “DE 12 WERKEN” van N-VA Asse. Die worden binnenkort openbaar gemaakt”, vult N-VA fractieleider Peter Verbiest aan.

“We kijken met de N-VA Asse dan ook hoopvol naar de volgende gemeenteraadsverkiezingen en vragen van de inwoners de steun en een mandaat om de koers van het gemeentebeleid aan te passen. We willen er samen met de inwoners van onze gemeente voor zorgen dat Asse op termijn niet alleen opnieuw aansluit bij het Vlaams gemiddelde maar nog beter, bij de beste leerlingen van de klas raken”, besluiten Verbiest en De Rop in koor.