“Elke dag 1 mijl” in Assese scholen

Op 25 april 2016, over deze onderwerpen: Interpellaties

N-VA Asse vraagt dat nu de Assese gemeentelijke lagere scholen meestappen in het ‘One Mile a Day’ ofte ‘Elke dag 1 mijl’, een project waarvan ex-atlete Tia Hellebaut meter is en dat het gemeentebestuur ook de scholen uit de andere netten probeert te enthousiasmeren voor dit project.
Niet alleen helpt het tegen overgewicht, leerlingen die elke dag een kwartiertje joggen hebben ook betere punten op hun rapport. Een aantal scholen in Vlaanderen en vele scholen in het Verenigd Koninkrijk bewijzen het al.

Een dergelijk project heeft al aangetoond dat er een verband is tussen de fitheid van de leerlingen en hun schoolprestaties. Een mijl lopen (of wandelen) geeft de kinderen een positieve mentale boost. Dat straalt uiteindelijk ook af op hoe ze in de klas presteren.

Het concept komt oorspronkelijk uit Schotland (daarom ook die ‘mijl’). Daar nam een basisschool in de stad Stirling een aantal jaar geleden het opmerkelijke initiatief, dat ondertussen zijn vruchten begint af te werpen. Volgens de leerkrachten is hun gedrag verbeterd en -veel belangrijker nog- geen enkel kind kampt met overgewicht. Het systeem zou in alle Britse lagere scholen moeten ingevoerd worden, vinden heel wat mensen nu. Zo'n vijfhonderd scholen in onder meer Londen en Wales hebben het goede voorbeeld intussen al gevolgd en meer recent ook al een aantal scholen in Vlaanderen.

N-VA Asse stelt voor dat vanaf volgend schooljaar ook de gemeentelijke lagere scholen in een dergelijk project stappen en vraagt het gemeentebestuur ook om de basisscholen uit de andere netten uit te nodigen en te enthousiasmeren om hetzelfde te doen.
De noodzakelijke investering is verwaarloosbaar en meer dan de moeite waard in functie van de positieve gevolgen qua gezondheid en studieresultaten.

Noem het gerust een zaak van gezond verstand: de kinderen blijven fit en gezond op een simpele manier, met een kostprijs van 0,0 euro. Bovendien hoeft het slechts ongeveer een kwartier per dag in beslag te nemen.

Een dergelijk project past ook perfect in het kader van een gezonde gemeente, waarover de gemeente Asse eerder reeds charter ondertekende.

Johan De Rop