Bouwen aan een kunstenas in onze gemeente

Op 16 juni 2020, over deze onderwerpen: Jeugd & Onderwijs & deeltijdsonderwijs

ASSE – Er wordt een ontwerpbureau aangesteld om in het centrum van Asse een nieuw gebouw voor de kunstenacademie te bouwen. Maar daar stopt het verhaal niet. Ook harmonie Sint-Cecilia krijgt een nieuw eigen onderkomen samen met de podiumverenigingen en het Hopduvelcomité die nu in het voormalige Aveve-gebouw gehuisvest zijn. Ook wordt er een ‘etentjeszaal’ voorzien en komt er een ondergrondse parking in het gebouw.

De nood is hoog

“We willen het nieuwe complex het centrum laten zijn van een hele kunstenas”, steken Joris Van den Cruijce en Johan De Rop samen van wal. Beide N-VA mandatarissen hebben zich de voorbije tijd sterk ingezet om dit dossier tijdig op de rails te zetten. “Zeker onze kunstenacademie heeft hoogdringend een nieuw gebouw nodig. Bij een vorige inspectie was het ‘kantje-boordje’ wat betreft de erkenning, allemaal te wijten aan de huidige staat van het gebouw aan de Neerstraat. De nood is dus echt wel hoog”, vertelt Johan De Rop. “Een nieuw onderkomen moet er binnen 2 à 3 jaar staan.”

Locatie ‘bisdomsite’

Een eerste belangrijke keuze die werd gemaakt, is de precieze locatie. Eerder kwamen de Asphaltco-site en de benedencampus van Vijverbeek als mogelijke opties op tafel. Na overleg met de vele betrokken partijen kwam echter de ‘bisdomsite’ als voorkeurlocatie naar voor.

“Terwijl we vroeger een koppeling met de naschoolse kinderopvang nastreefden, zoeken we via deze locatie nauwere aansluiting bij het culturele gebeuren. Die aansluiting zal er ook fysiek zijn. De bisdomsite zal een geheel vormen met het CC, de bibliotheek en het Oud-Gasthuis. Het is ook een visueel aanwezige site, zeer centraal gelegen en dus relatief goed bereikbaar ook voor zwakke weggebruikers”, vertelt Joris Van den Cruijce.

Een aantal gebouwen zullen eerst moeten worden gesloopt. De kapel van de Zwartzusters en de gebouwen waar nu ’t Spiegeltje in huisvest, blijven bewaard. “We hebben getwijfeld om de Zwartzusterskapel mee te betrekken in het geheel en er een functie aan te geven. Uiteindelijk doen we dat niet onmiddellijk. Gezien het een beschermd gebouw is, moeten we hier nauw samenwerken (en luisteren J ) naar Vlaams Agentschap Onroerend Erfgoed. Iedereen die daar al mee heeft samengewerkt weet dat dat heel moeilijke discussies zijn en dat dat vooral heel lang duurt. En die tijd is er niet in dit dossier”, aldus Johan De Rop. “Uiteraard zal rekening worden gehouden met de nabijheid van de kapel en houden we de opties open om later toch een eventuele integratie te doen, zonder ons nu al vast te pinnen op een precieze functie.”

Een totaalproject

De nieuwbouw zal een plaats zijn waar vele amateurkunstenaars een thuis zullen vinden. “De kunstenacademie kan een motor worden voor de vele talenten van onze inwoners. We zien die talenten graag doorstromen naar de vele verenigingen in onze gemeente. Daarvan krijgen er een aantal ook een effectieve plaats in het nieuwe complex. Zo zal harmonie Sint-Cecilia er een eigen berging en clublokaal hebben en kan ze een repetitieruimte gebruiken. Uiteraard betalen ze daarvoor een correcte prijs. Ook de podiumverenigingen die nu in de ex-Aveve-gebouwen resideren, krijgen ruimtes ter beschikking net als het Hopduvelcomité. Maar ook culturele verenigingen die liever in hun eigen lokalen blijven, willen we betrekken. We denken hier bijvoorbeeld aan harmonie De Gilde en kunstencentrum ’t Smiske. Een variatie aan culturele infrastructuur heeft immers ook zijn waarde”, aldus Joris Van den Cruijce. “We maken van de site een soort ‘kunstenas’. En zoals je weet, draaien er rond en as nog andere zaken.”

Tenslotte zal er ook een ‘etentjeszaal’ deel uitmaken van het nieuwe complex. “We willen op lange termijn zekerheid bieden aan de vele verenigingen in onze gemeente, niet enkel de culturele verenigingen maar ook o.a. jeugd- en sportverenigingen zodat ze in onze gemeente nog een etentje kunnen organiseren. Daarom bouwen we vanuit de gemeente ook een goed uitgeruste en voldoende grote zaal. Zo zorgen we mee voor de financiële levensvatbaarheid van vele grote en kleine verenigingen op lange termijn. De etentjes zijn immers vaak een belangrijke bron van inkomsten voor hen”, besluit men vanuit N-VA Asse.

Toekomst

Het project zal wel 2 tot 3 jaar duren tot het gerealiseerd wordt. Eerst wordt een ontwerpbureau geselecteerd. Vervolgens wordt samen met hen een participatietraject opgestart om ook de toekomstige gebruikers te betrekken. Na een finaal ontwerp te hebben gemaakt, kan dan een aannemer gezocht worden die vervolgens aan de slag kan. “Het wordt een huzarenstuk om dit dossier op 3 jaar tijd af te werken en de gebouwen in gebruik te hebben. Er zal met man en macht aan gewerkt worden. Hopelijk treden er niet teveel onverwachte vertragingen op!”