Bestuurslid in de kijker: Rudy Lengeler

Op 10 april 2023

Bestuurslid in de Kijker: Rudy Lengeler

Het jaarlijks etentje van N-VA Asse in de Toverfluit is een begrip geworden door de jaren heen.  Veel vrijwilligers dragen hun steentje bij, maar de steen van Rudy Lengeler is geen ‘steentje’. We laten Rudy ook heel graag wat meer uitleg geven bij het etentje.

Rudy, we kennen je als jarenlang lid, bestuurslid en boegbeeld van de N-VA.  Kan je de beginjaren even beschrijven?

Rudy: Ik werd lid in 1989 van de toenmalige Volksunie en begin jaren ‘90 ook bestuurslid.

Ook Etienne Keymolen, Miel Saerens en Peter Verbiest zaten toen al in het bestuur. De vergaderingen gingen door  in de "Bellevue" en daarna verhuisden we naar het vergaderzaaltje van "het Kummelshof". Sinds de renovatie van het Oud-Gasthuis zitten we daar.

Ik heb in totaal 15 jaar in de OCMW-raad gezeteld en ben 6 jaar gemeenteraadslid geweest.

Ons etentje staat alweer voor de deur, jij bent er al heel lang één van de drijvende krachten.

Rudy: Ons etentje bestaat al van in de jaren '60, dat is dus meer dan 50 jaar!  We begonnen in Het Kummelshof, passeerden ook langs Den Bloeyenden Wijngaerdt, de Canteclaer (nu Made in Italy) en Het Gildenhof.  We kwamen uiteindelijk in de Toverfluit terecht.

Toen ik begon te helpen met de etentjes in 1990 zwaaiden de echtgenotes van de toenmalige bestuursleden er de plak. Joske van Herman Danhieux, Gilberte van Piet Verbiest, Mariake van Jan Van der Beken en Julia Cooreman was er toen ook bij. De mannen deden de organisatie onder leiding van Herman Danhieux en Jan Van der Beken. We deden toen nog alles zelf zonder professionele kok. De huisgemaakte garnaalkroketten en de paling in 't groen waren toppers waarvoor ze van ver kwamen. Eigenlijk ben ik, met strenge hand, opgeleid door deze ploeg.

Eten koken en serveren aan 1000 mensen op één weekend is een huzarenstuk!

Rudy: De organisatie van de keuken en het eten is één van mijn vele taken. Dat begint al met een eerste vergadering in januari. Het etentje beslaat dus veel meer dan een weekend. Ik doe ook de bestellingen en daar waar ze niet geleverd worden, haal ik ze wel op, desnoods met mijn aanhangwagen. Met Toon Verelst als kok pakken wij het nu veel professioneler aan. De kwaliteit van ons eetfestijn is nog steeds één van de beste in groot Asse.

Beste Rudy, namens heel het bestuur en de vele tevreden eters op ons eetfestijn: Bedankt!