B-post lapt taalwetgeving aan haar laars

Op 4 maart 2017

Wij hebben er in onze gemeente alle belang bij dat ‘we elkaar verstaan’ in het Nederlands.  Burgers wezen ons erop dat in het postkantoor Frans gesproken wordt tegen klanten.  Dat is een bizarre houding, we rekenen er namelijk op dat nieuwe inwoners in onze gemeente een inspanning doen om Nderlands te spreken.  Uit ervaring blijkt dat dat bijvoorbeeld in het gemeentehuis perfect lukt.  Bovendien is De Post, als overheidsbedrijf, verplicht om het Nederlands te gebruiken.  Uit bijgevoegd antwoord op een klachtenbrief blijkt inderdaad dat De Post (B-Post) toegeeft wel wettelijk verplicht te zijn om het Nederlands te gebruiken, maar toch van zichzelf vindt dat ze de taalwet aan haar laars kan lappen.  De post functioneert dankzij jouw belastingsgeld, dus roepen wij iedereen op om overtredingen te melden bij joris.vandencruijce [at] n-va.be.  Wij zullen de reacties bundelen en doorsturen naar B-Post.  Tegelijk vragen wij onze parlementsleden om de zaak aan te kaarten in het parlement, want we horen van naburige gemeenten dat zich daar eenzelfde problematiek stelt.

Joris Van Den Cruijce