Asse voortaan "Kindvriendelijke gemeente"

Op 25 juni 2024

Op 24 juni kregen we van minister Dalle het label ‘kindvriendelijke gemeente’. Zo wordt Asse beloond voor het harde werken, maar nog meer voor zijn hoopgevende en uitdagende plannen om het in onze gemeente nog beter te maken voor jongeren en kinderen. Voor N-VA-schepen van jeugd Johan De Rop, maar ook voor zijn collega van sociale zaken Katleen Meersseman een mooie bekroning van hun inzet. Hard werken, naar mensen luisteren, mensen enthousiasmeren, goed samenwerken met het werkveld inclusief de gemeentelijke diensten… dat loont!

Jongeren zijn al tevreden

“Dankzij het traject ‘Kindvriendelijke gemeente’ hebben we een scherp beeld gekregen op de noden en uitdagingen van onze jonge inwoners. Uit de bevraging en het belevingsonderzoek bleek duidelijk de nood aan een vrijetijdsaanbod op maat, zeker voor tieners. Tegelijk gaven heel wat jongeren aan zich regelmatig zorgen te maken. Daarvoor kunnen ze niet altijd bij iemand terecht. Scholen rapporteren meer moeilijkheden op school, meer en complexere problemen bij de jongeren“, vertelt schepen Johan De Rop. “Het was en is gelukkig, niet alleen kommer en kwel. Uit de bevraging leerden we evengoed dat kinderen en jongeren heel tevreden zijn over wat er allemaal al is van mogelijkheden voor hen. De vele speelpleintjes, het ruime aanbod aan jeugdverenigingen en sport, de groene ruimtes… worden zeker geapprecieerd. Maar alles kan beter, uiteraard.”

Na de bevraging bij jongeren volgde een belevingsonderzoek waarbij op een aantal thema’s werd ingezoomd. Dat resulteerde mee in een lijvig dossier waarbij zowel achteruit als vooruit werd gekeken. Het dossier werd met enthousiasme voor een jury verdedigd en resulteerde nu in de toekenning van het label ‘Asse, kindvriendelijke gemeente’. De jury noemde het een

Geen eindpunt

“We zijn daar uiteraard fier op”, gaat Johan De Rop verder. “Maar dit is geen eindpunt. Integendeel. Nu moeten we op basis van wat we al hebben, wat we hebben geleerd en het opgestelde plan dat plan ook uitvoeren. De eerste stappen werden daarvoor trouwens al gezet. Zo kunnen we in september een nieuw Overkop-huis openen in de jeugdplek van ’t Gezel in Zellik. Ook de bestaande jongerenwerkingen krijgen daar een plek (jeugdhuis Mix-Up met opnamestudio, instuifwerking van de jongerenwerkers). Het wordt echt een plek voor en door jongeren. In de nabijgelegen gemeentetuin met sport- en spelmogelijkheden (vb. voetbal-, basket- en skatecirkel, callisthenics, …) is er ook een fysieke plek voor kinderen en jongeren. En… ook voor de komende jaren hebben we nog heel wat ideeën. De erkenning als ‘kindvriendelijke’ gemeente is vooral een stimulans om verder aan de slag te gaan. Het geeft ons en de betrokken diensten een energieboost”, aldus schepen De Rop.

Kindvriendelijke en leeftijdsvriendelijk

Schepen Katleen Meersseman vult aan: “Het is goed dat we via ‘Kindvriendelijke gemeente’ ook het aspect mentaal welzijn en kinderarmoede mee oppikken. Het ‘Huis van het Kind’ trok mee aan de kar en dat resulteert in een gedragen plan op maat van de noden van onze gemeente. Dit label ‘kindvriendelijke gemeente’ is zeker een meerwaarde. Maar voor ons is dat ook een opstap om na te denken over het concept ‘leeftijdsvriendelijke gemeente’. We mogen niet vergeten dat er ook genoeg aandacht moet zijn voor senioren.”

Het is duidelijk dat dat N-VA Asse weet dat het werk nog niet af is. Ze werken graag verder aan een kindvriendelijke en willen dat laten overgaan naar een leeftijdsvriendelijke gemeente.