AANKOOP BENEDENCAMPUS VIJVERBEEK ... EEN MOOIE TOEKOMST

Op 6 april 2021, over deze onderwerpen: Onderwijs & Deeltijds kunstonderwijs, Jeugd & Onderwijs & deeltijdsonderwijs

Vandaag 6 april mocht N-VA-er Johan De Rop als voorzitter van de gemeenteraad van Asse zijn handtekening zetten onder de verkoopakte van de benedencampus Vijverbeek. Hiermee bezegelde hij de strategische grondverwerving. "Dit is een heel belangrijke en vooral nuttige aankoop. We verwerven een groot stuk grond in het centrum van onze gemeente. We hebben er ook al een aantal concrete plannen mee. De realisatie van al die plannen zal echter nog wel wat tijd vergen", aldus Johan.

"We hebben deze piste zelf aangebracht. We wisten dat voor het GO!-onderwijs de Vijverbeekcampus eigenlijk een beetje te groot werd. Het voormalige conciërgegebouw stond al een hele tijd leeg en ook de gebouwen van de lagere school werden eerder ingeruild voor andere gebouwen op de campus. Zo had de benedencampus (voor mensen die het domein kennen, alles achter de turnzaal het gebouw van het Atheneum) geen rechtstreekse gebruikers vanuit het GO! ... en werd het zo een opportuniteit. Samen met schepen Joris Van den Cruijce en de burgemeester konden we de onderhandelingen met goed gevolg finaliseren."

Bij de realisatie van de rondweg zal een deel van het domein worden onteigend. Er blijft echter meer dan ruimte genoeg over om een aantal mooie realisaties te doen. "Het feit dat de rondweg er in buurt komt, is al een eerste opportuniteit die we willen benutten. De gemeente was al enige tijd op zoek naar een geschikte locatie voor een randparking van de gemeente. Vlakbij de rondweg is dat ideaal. Van daaruit te voet of met de fiets verder richting centrum is ideaal. Uiteraard moet dat wel een 'groenparking' worden."

Maar de stadsrandparking is niet het enige. Zo was en is er ook de zoektocht naar een geschikte locatie voor de speelpleinwerking. "Na het rechterlijke uitspraak konden de speelpleinwerking niet langer in de lokalen van Spinibo worden georganiseerd en werd er uitgeweken naar de school in Walfergem. Maar ook de buurtbewoners van die school hebben recht op wat rust. Met de school en twee jeugdbewegingen droegen zij al heel wat lasten. Daarnaast hebben de Spinibo-lokalen ook hun limieten bereikt. Nu al kan er 's avonds een school in het centrum pas na 5 uur hun kinderen sturen. Het is dan ook ons plan om op Vijverbeek nieuwe lokalen voor de voor- en naschoolse kinderopvang en voor de speelpleinwerking te realiseren. Niet nu, maar in een volgende legislatuur. Je kan nu eenmaal niet alles realiseren in 1 bestuursperiode. De middelen blijven immers beperkt."

De rest van het domein wordt een zone van 'openbaar groen'. Een nieuwe toegankelijke groenruimte in het centrum van onze gemeente dus. "We willen die zone ook toegankelijk maken. Bij de realisatie van de rondweg komt er vlakbij een fietspad met uitkijkplateau, maar ook voor de realisatie van die rondweg willen we zorgen dat vanuit de Nieuwstraat en vanuit de Broekeweg wandelaars en fietsers hun weg er naartoe vinden", besluit gemeenteraadsvoorzitter Johan De Rop.

De handtekening onder de akte is duidelijk de start van een mooie toekomst voor dit groen stukje Asse. Een toekomst die we ook graag samen met jou willen realiseren.