Scholenforum Mei 2012

Op 10 mei 2012

NVA aan het woord met de andere partij afgevaardigde met een rood hoofd of de handen in het haar !ASSE - De verstedelijking, de vervreemding en bovenal de mobiliteit lijken de Assese verkiezingsthema's te gaan worden, afgaande op het allereerste politieke debat in Asse in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen.

De Sint-Martinusscholen ASO kreeg de zeven Assese partijen woensdag naar Walfergem voor een nog heel pril verkiezingsdebat voor de leerlingen van de derde graad. Leraar Dirk De Grove, die de Assese politiek vrij goed kent, trad op als moderator, maar hij vergat helaas om de teugels strak te houden. Daardoor werd het debat wat te vaak het voorlezen van het eigen embryonale programma, nationaal en lokaal, of het nog maar eens opsommen van de grote projecten die je al gebundeld terugvindt in de campagne 'Asse Kloppend Hart'. De zaak van de Assese ringweg zorgde zoals steeds wel voor wat animo aan de politieke tafel. In dit 'schurftige' dossier, zoals schepen Peter Verbiest (N-VA) het noemt, blijven de meningen ook binnen de huidige meerderheid erg tegengesteld. Het dossier over de fases 2 en 3 ligt intussen al drie jaar stil, nadat de Raad van State het tracé vernietigde. Yoeri Vastersavendts (Open VLD) verweet N-VA het dossier te blokkeren in de Vlaamse regering, maar N-VA stelt dat een 'hersteldecreet' geen enkele garantie biedt dat de zaak niet opnieuw juridisch vastloopt. Bovendien moet voor het dossier ook een milieu-effectenrapport worden opgesteld.

Toen er een vraag kwam over de eenrichtingsmaatregel in de Prieelstraat, pakte Lilith Van Biesen (SP.A) plots uit met het nieuws dat er een 'evaluatie is geweest en de Prieelstraat de maatregel goed onthaald'. Vastersavendts viel even van zijn stoel: 'Waarom weet ik daar al gemeenteraadslid niets van?'

Hopmarkt

Bij de verstedelijking is de Hopmarkt een symbooldossier geworden, maar de meeste partijen verdedigen de bouwvergunning zoals die een tijdje geleden werd afgeleverd.

Opmerkelijk was alvast dat Groen en SP.A zich tijdens het debat volledig onafhankelijk van elkaar opstelden.

dank aan RdS / NB