Het gemeentebestuur neemt een loopje met de waarheid als het over belastingsverhoging gaat.

Op 20 december 2013

belastingen

In het meerjarenplan dat nu tijdens de begrotingsbespreking voorligt beweert het gemeentebestuur dat het leven in Asse niet duurder zal worden! In dezelfde nota staat ook te lezen dat er een goede reden is om in een klap verscheidene belastingen en retributies gevoelig te verhogen. De N-VA is verbaasd over zoveel misprijzen voor de bewoners van onze gemeente.

Het bestuur beweert dat er verschillende jaren na elkaar geen indexering van de belastingen werd toegepast. Dat is manifest ONwaar. Het gemeentebestuur maakt van de gelegenheid gebruik om in 2014 een verhoging van 16 % toe te passen.

Eén en ander kunt u natrekken in bijgaande tabel. Ik heb er de cijfers van een aantal belastingsjaren bijgehaald.

De belasting op de tweede verblijven , de belasting op reclamedrukwerk, de belasting op de verkavelingsvergunning werden jaar na jaar geïndexeerd en de belasting op onbebouwde bouwgronden en kavels werd zelfs verdubbeld in 2010. Ook de retributies, en dan vooral op brandpreventie, werden in 2011 al met 20 % verhoogd.

Wanneer het gemeentebestuur beweert dat ze nu een ‘vergeten’ indexering van een aantal belastingen in één klap wil goed maken, rekent ze op de onwetendheid van de mensen die in de gemeente wonen. Met mooie woorden wordt de waarheid geweld aangedaan. Eigenlijk is er geen enkele reden om zo’n drastische belastingsverhoging door te voeren.

N-VA heeft trouwens ook de indruk dat vooral ondernemers in de gemeente bijzonder zwaar zullen aangepakt worden. De ondernemingen zwaar belasten, zal als gevolg hebben dat belangrijke werkgevers in de gemeente zullen op zoek gaan naar goedkopere plekken om hun activiteiten uit te bouwen. Als ondernemingen uit de gemeente verdwijnen, zullen een aantal banen ook voor Assenaren onherroepelijk verloren gaan.

Etienne Keymolen