80.000 euro voor initiatieven om het Nederlands in Asse te versterken

Op 9 juli 2020, over deze onderwerpen: Vlaams beleid
campagne 2018

N-VA Asse is bijzonder blij met de extra Vlaamse subsidies om het Nederlands in onze gemeente te versterken en zo Asse én haar deelgemeenten nog een beetje Vlaamser te maken. En wie in onze ‘gemeente in de Vlaamse rand rond Brussel’ kan daar, zo net na de Vlaamse feestdag, tegen zijn?!”

Van bij het begin van ons mandaat in het Asses gemeentebestuur is het de bedoeling om sterk in te zetten op het Nederlandstalig karakter van onze gemeente.  We hebben inwoners uit vele windstreken. Om niet naast elkaar te leven, is het o.a. belangrijk dat we een gemeenschappelijke taal kunnen gebruiken.  Daarin willen we vanuit N-VA de nieuwkomers alle kansen geven. We rekenen erop dat ze die ook grijpen.  Ook de minister van onderwijs en Vlaamse rand, Ben Weyts, beseft het probleem en stelt geld ter beschikking voor initiatieven die in die zin werken.

Uiteraard maakten we binnen het Asses schepencollege de link naar het Vlaamse beleid.  Vanuit onze bevoegdheden onderwijs (Joris), Vlaams Karakter (Sigrid) en sociale zaken (Emiel) werkten we, samen met de gemeentediensten, een aantal voorstellen uit.  Een taalkamp op het einde van de zomervakantie en taalondersteuning op woensdagnamiddag het hele schooljaar door.  Stuk voor stuk zeer nuttige initiatieven. Daar zet de Vlaamse regering nu subsidies tegenover.

Onze gemeente mag binnenkort een bedrag van 80.000 EUR ontvangen om de verschillende projecten financieel te ondersteunen.  Geld dat goed zal worden besteed om onze gemeente weer een beetje Vlaamser te maken met nog meer inwoners die mekaar verstaan ‘in het Nederlands’.