persmededeling: "N-VA blij met beslissing om tijdelijke verhuis brandweer af te blazen"

Op 11 juni 2013

N-VA blij met beslissing om tijdelijke verhuis brandweer af te blazen

ASSE – Eerder dit jaar verbaasde de N-VA afdeling van Asse zich over het voorstel van de Assesse meerderheid om de brandweerkazerne tijdelijk te verhuizen naar Ternat.  De verwarring bij de bevolking en de brandweerdiensten werd nog groter toen aangekondigd werd dat de tijdelijke brandweerkazerne in Mollem zou komen.  De N-VA is al die tijd blijven volhouden dat een tijdelijke verhuis van de brandweerkazerne kon en moest vermeden worden.

De argumenten waren duidelijk, toen en nu

De brandweer van Asse beschikt over een hoogwaardige vrijwilligerswerking.  Een tijdelijke verhuis zou deze vrijwilligerswerking zo goed als onmogelijk maken.  Bovendien zou de verhuis op zich een enorme som geld kosten. Puur weggesmeten geld!  We spreken dan nog niet over de huurbedragen die zouden moeten betaald worden om een pand te huren.  Tenslotte zouden bij een verhuis naar Ternat sommige delen van Asse te maken hebben met veel hogere aanrijtijden, de dienstverlening naar de bevolking en de veiligheid zouden dus achteruitgaan.  Argumenten die ook in brandweermiddens ruim worden gedeeld.

De gemeente moet de regie in handen houden

Zowel in het Hopmarktdossier als in de werkzaamheden op Asphaltco (met onder andere de bouw van een nieuwe brandweerkazerne) is en blijft de gemeente bouwheer.  Vanuit die positie moet de gemeente ten allen tijde de regie in handen houden.  Wij stelden dat er voldoende mogelijkheden waren om de projectontwikkelaar ertoe te bewegen de timing aan te passen aan de belangen van de gemeente en haar burgers.  De huidige beslissing van de meerderheid (die nog moet bekrachtigd worden door de gemeenteraad) is daar het beste bewijs van.

Onnodige onrust

De N-VA betreurt dat de saga rond de mogelijke verhuis van de brandweer onnodig veel mensen ongerust gemaakt heeft.  Door eerst aan te kondigen dat de brandweer zou verhuizen naar Ternat, vervolgens te beweren dat de brandweer naar Mollem zou verkassen en nu aan te kondigen dat de brandweer gewoon blijft in de vertrouwde kazerne in de Arsenaalstraat, heeft het gemeentebestuur een bochtig parcours afgelegd.  Dit is niet bevorderlijk voor de motivatie van de personeelsleden en vrijwilligers van de brandweer.

U leest meer op http://asse.n-va.be