persmededeling: "N-VA Asse kijkt met grote argwaan naar Haviland"

Op 24 juli 2013

N-VA Asse kijkt met grote argwaan naar Haviland 

Voor N-VA Asse is de intercommunale Haviland één grote blunder! Burgemeester Koen Van Elsen is voorzitter van de intercommunale. Zou het kunnen dat er hier sprake is van 'belangenvermenging'? N-VA Asse is het beu dat de blunders zich maar blijven opstapelen. Overigens, de ‘fraaie’ intercommunale heeft zich niet voor niets fijntjes terug getrokken uit het nu al omstreden Hopmarktprojekt. 

Wie of wat is Haviland?

Haviland is een intercommunale, een samenwerkingsverband van verschillende gemeenten uit Halle-Vilvoorde. ‘Haviland’ kreeg zijn naam overigens uit de samentrekking van Halle en
Vilvoorde.  Het doel was om de 35 gemeenten van Halle - Vilvoorde te groeperen om samen te werken. In de algemene vergadering,  in de raad van bestuur en de directieraad van Haviland zitten verkozen mandatarissen uit de gemeenten die lid zijn van de intercommunale.

Na het verdwijnen van de randfederaties nam Haviland de dienstverlening over voor de  afvalophaling en de afvalverwerking. Maar, gaandeweg bood Haviland zijn diensten
aan voor een heleboel andere gemeentelijke zaken. Daarvoor moeten de gemeenten
betalen, natuurlijk. Het prijskaartje is niet gering. En ondertussen noemt Haviland zichzelf expert in ondermeer: het groenonderhoud, de schoonmaak van riolen, veiligheidscoördinatie, opbouwwerk, milieu, de begeleiding van wat de gemeente bouwt, het lobbywerk, het realiseren van verkavelingen, de aanleg van bedrijventerreinen,  de uitwerking van plannen en RUPS, ….  Allemaal dingen waarvoor de gemeenten moeten samenwerken. De lijst ‘specialiteiten’ van Haviland wordt almaar groter.

Asse: trouwe klant!

In Asse is het hoofdkantoor van Haviland ondergebracht. Asse profileert zich als grote klant van Haviland. Zo kan er in Asse geen groot bouwwerk of project gerealiseerd worden of Haviland wordt aan boord gehesen en pikt er zijn percentje mee voor begeleiding van het dossier. U wil het lijstje? Denk dan aan de brandweerkazerne in aanbouw, de restauratie van het Oud-Gasthuis, plannen om het oude OCMW-rusthuis om te vormen tot dagcentrum (de plannen zijn gelukkig nooit uitgevoerd omwille van een te hoge kostprijs),de gemeentelijke schoolgebouwen, …

Zo ook heeft Haviland het dossier van  de Hopmarkt begeleid. Het dossier kwam jaren geleden tot stand.  De intercommunale stond de gemeente bij als expert en heeft zich meteen zwaar geengageerd. Er is toen in zee gegaan met Haviland omdat er bij de gemeente niet voldoende expertise aanwezig of beschikbaar was om zo'n groot projekt te realiseren. Haviland kreeg daarvoor 50.000 euro per kwartaal van de NV Hopmarkt.

Dan mag je je natuurlijk afvragen of Haviland de begeleiding goed doet of deed. Vandaag is duidelijk dat Haviland financieel veel te ver is gegaan. Binnen Haviland wordt er sinds meer dan een jaar verschrikkelijk hard bespaard en gereorganiseerd. Wellicht is dat één van de redeneen waarom Haviland zich uit het Hopmarkt projekt heeft terug getrokken. Maar, had Haviland dan wel degelijk de specialisten en de expertise in huis om het Hopmarktdossier goed uit te voeren?

Eén van de meest frappante gevolgen van de expertenbegeleiding van het Hopmarkt-project is een geschorste bouwvergunning en mogelijk vele maanden zoniet jaren vertraging, omdat de plannen niet in overeenstemming zijn met de Vlaamse regels. Dat hadden die
experts toch moeten zien? 

Een voorbeeld? In het BPA –centrum, HET plan voor de kern van de gemeente,  vind je alle voorschriften  en bouwregels: hoe hoog en diep er mag gebouwd worden, hoeveel bouwlagen er mogen zijn, enz.  In het ontwerp van dossier werd er tot 7 lagen hoog gebouwd, terwijl het BPA slechts 4 verdiepingen toestaat.

Natuurlijk, heeft stedenbouw deze handelswijze verworpen.  Men probeerde na deze eerste weigering langs creatieve denkpistes (met dakterras en penthouse) toch nog een vijfde verdieping te bouwen. Dat idee is echter vakkundig vernietigd door de Raad voor Vergunningsbetwistingen.

Mee door dat bewijs van onkunde was het huidige gemeentebestuur het ermee eens dat Haviland zich terugtrekt uit de Publiek Private Samenwerking voor het Hopmarkt-dossier. N-VA krijgt dus gelijk wanneer wij het over het gebrek aan expertise hadden.

Spijtig genoeg volgt het gemeentebestuur de N-VA niet om een schadevergoeding te eisen. De mantel der liefde van de gemeente voor Haviland is zeer groot! (Of heeft één politieke partij uit de meerderheid boter op het hoofd?) Haviland wordt geen strobreed in de weg gelegd. Er moet niets betaald worden nu de gemeente een groot aantal verplichtingen van Haviland moet overnemen. Zelfs de ontvangen vergoeding voor de ‘expertise’ mag Haviland behouden.

Blunders? Het blijft maar duren.

Het Hopmarkt-dossier is niet het enige waarin Haviland blunderde … en waarbij de gemeente Asse op de blaren moet zitten.                                                                                                   Bij de begeleiding van het dossier van een aantal zonevreemde bedrijven is er zeker al één dossier dat door de Raad van State werd vernietigd. De zaak klopte juridisch langs geen kanten. Het restauratiedossier van het Oud-Gasthuis loopt al jaren vertraging op door het niet goed functioneren van Haviland. Maar ook in andere dossiers buiten de gemeente Asse werden de verkeerde beslissingen genomen. Gevolg? Op dit moment staat de intercommunale onder toezicht van de hogere overheid. Er moet dringend schoon schip gemaakt worden.

Wie heeft het toch voor het zeggen bij Haviland ?

Waarom kan Haviland zich zoveel blunders permitteren? N-VA ziet maar één mogelijke reden: politieke beïnvloeding en het ons-kent-ons principe…

De Raad van Bestuur en de directie van de intercommunale zijn een hoogmis voor de politiek! Vooral de oude politieke klasse wil de macht behouden. Het directiecomité van Haviland bestaat uit 10 leden: 5 van de CD&V, 2 van Open VLD, 2 van SP.a en 1 onafhankelijke.  Bijna alle directeurs zijn burgemeester of schepen in hun eigen gemeente. Al vele jaren is Koen Van Elsen, burgemeester van Asse, voorzitter. Niet verwonderlijk dus dat Asse zo’n goede klant is.

Meer en meer vragen wij ons af of het wel een goed idee is dat een burgemeester ook nog voorzitter is van deze intercommunale. De lastige en pijnlijke situatie waarin Haviland zich bevindt, de blunders en verkeerde beslissingen, de slechte leiding… het straalt volgens
N-VA bijzonder negatief af op de mens die onze burgemeester zou moeten zijn.

N-VA stelt zich samen met de Assese bevolking een paar prangende vragen:

  • Is de belangenvermenging niet te groot? De gemeente is klant; de intergemeentelijke is de leverancier. De vraag stellen, is ze beantwoorden.
  • Hoe groot is de invloed van de ‘omzet’ in een gemeente? Bepaalt die niet precies wie er bestuursfuncties krijgt in de intercommunale?
  • Waarom wil iemand koste wat het kost voorzitter blijven van een organisatie die slecht draait? Niet alleen insiders, maar ook vele externe experts weten dat het slecht gaat.
  • Waarom blijft de gemeente Asse zo’n trouwe klant bij de intercommunale die intussen ‘onder toezicht’ staat?

N-VA verneemt ook dat er weldra een charmeoffensief wordt gestart vanuit Haviland… maar is zo’n campagne nu wel zinvol.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is