persmededeling: "Gemeentebestuur "gebuisd" inzake de recente aanpak van het hopmarktdossier"

Op 16 juni 2013

 Gemeentebestuur “gebuisd” inzake de recente aanpak van het Hopmarktdossier

Op de jongste gemeenteraad lagen een aantal aspecten voor in het kader van het Hopmarkt-project die met mekaar verbonden zijn.

In hoofdzaak gaan deze agendapunten over: 

  • het feit dat Haviland onder zijn contract en verplichtingen wil uitkomen;
  • het feit dat het project wat wordt verkleind en de private partner daarvoor vergoed wenst te worden;
  • het feit dat er een oplossing is om een tijdelijke extra verhuis van de brandweer te vermijden.

N-VA las en analyseerde de addenda en bijhorende stukken zeer grondig. We merken een heleboel zaken waarin we moeten besluiten dat dit bestuur zijn huiswerk slecht heeft gemaakt of op z’n zachtst gezegd, de belangen van de bevolking niet zo best verdedigd.

In tijden van examens en rapporten moeten we helaas stellen dat volgens onze examecommissie dit gemeentebestuur zeker in dit dossier “gebuisd is”. Helaas voor onze bevolking is er geen herexamen mogelijk en zal het de bevolking zijn die de nare gevolgen moet dragen.

Terugtrekking van Haviland

Het Hopmarkt-dossier kwam jaren geleden tot stand. Er is toen gekozen om met Haviland in zee te gaan. Zij beschik(t)en over de expertise en mensen om  grotere projecten te begeleiden.  Expertise en tijd die er binnen de gemeentelijke administratie niet is. In de PPS overeenkomst heeft Haviland zich onmiddellijk zwaar geëngageerd. Er werd niet getwijfeld om drie panden aan te kopen die in het project zouden worden ingebracht. Haviland zou de projectregie voor haar rekening nemen, stelde zich garant voor de aankoop van 18 bescheiden woningen en zou ook in staan voor de commercialisatie van deze achttien woningen.                                                                                                                         Vandaag is duidelijk dat Haviland - niet alleen  hier - haar hand heeft overspeeld. Binnen Haviland wordt er sinds meer dan een jaar gereorganiseerd en bespaard. Waarschijnlijk is dit ook de reden dat Haviland zich nu uit de PPS overeenkomst wil terug trekken.  

Dit zou kosteloos gebeuren , meer nog de gemeente – ofeen door de gemeente aan te duiden derde – zou de verplichtingen van Haviland moeten overnemen.

  • De gemeente moet ipv Haviland de commercialisatie regelen van de bescheiden woningen. Dit wordt in punt 7 behandeld. De financiële impact hiervan wordt geraamd op 54.000 EUR (meer dan 2 miljoen oude Belgische frank).
  • De gemeente moet zich ook garant stellen tot aankoop van de bescheiden woningen wanneer deze niet verkocht zouden raken binnen een bepaalde tijd. Vermoedelijk zal ook dat een kostprijs met zich meebrengen.
  • De gemeente moet de projectregie overnemen en deze al of niet aan een derde uitbesteden. We vragen ons hierbij af of de gemeente hier nu ineens wel voldoende beschikbare mankracht en expertise heeft. Of zal deze opdracht ook worden uitbesteed. Indien zo, aan welke extra meerkost en indien een meerkost, wie zal deze dan dragen.

“Dit alles is voor ons onaanvaardbaar. Het kan niet zijn dat omdat Haviland haar verplichtingen niet nakomt, de bevolking van Asse  hiervoor moet opdraaien. We vragen ons samen met de bevolking luidop af waarom het college en de huidige meerderheid dit zomaar zonder enige vorm van financiële compensatie toelaat en de gemeente hiervoor laat opdraaien. Het feit dat de burgemeester tevens ook –toevallig – voorzitter is van de intercommunale Haviland maakt dat men zich zou gaan afvragen of hier geen sprake is van “belangenvermenging”. 

Project wordt verkleind

Het aantal appartementen is teruggebracht van 120 in de oorspronkelijke PPS over een negentigtal in de eerste bouwvergunning naar 84 in de tweede. Het zijn vooral de appartementen in de ‘Katteblok’ (de Zigurat Noord) die werden geschrapt. Ook het grondoppervlak van de ‘Katteblok’ wordt beperkt. Verder wordt door het schrappen van appartementen bijkomende publieke parkeerplaatsen beschikbaar en komt er een bijkomende toegaan naar de parking via het Gemeenteplein.

Deze aanpassingen zijn naar onze mening zeker een stap in de goede richting. We hebben ze ook steeds ondersteund. We weten dat daar ten opzicht van de private partner een prijs voor moet betaald worden, maar … wat vandaag voorligt is ons inziens absoluut niet aanvaardbaar voor de gemeente en onze bevolking.

 

In de PPS  van 2009  werd een basisgrondprijs vooropgesteld van 3.500.000 EUR en een meerbod op de grondwaarde t.b.v. 1.350.000 EUR. Samen dus 4.850.000 EUR.                    Dat meerbod ging wel verminderd worden met de grondwaarde de panden die Haviland heeft aangekocht en de kostprijs voor het verwerven van de panden en gronden die de NV Hopmarkt nog moest aankopen.

In addemdum 2a wat nu voorligt, wordt de basisgrondprijs gereduceerd tot 2.000.000 EUR. en wordt het meerbod op de grondprijs volledig geschrapt. Wel zou er een forfaitair bedrag van 200.000 EUR betaald worden om de verhuis van de brandweer te bekostigen.  Het nieuwe totaal wordt dus 2.200.000EUR.

Eenvoudig rekenen geeft dat dus een verschil van 2.650.000 EUR in min voor de Assese belastingbetaler.  En hierop moeten dan nog de door Haviland aangekochte gebouwen in mindering worden gebracht. 

“We kunnen ons niet van de indruk ontdoen, dat de gemeente hier door de private partner financiëel onrecht wordt aangedaan. We zouden dan ook niet meer over ‘partner’ willen spreken, maar eerder over ‘tegenpartij’. Voor de beperkte vermindering van het project en het voorzien van een extra toegang via het gemeenteplein moet bijzonder veel worden betaald. Is hier wel over onderhandeld, vragen we ons af. Indien ja, dan toch bijzonder slecht!

Wanneer de door de private tegenpartij te betalen grondprijs dermate zakt, lijkt ons dat enkel te verantwoorden onder de voorwaarde dat de hele ‘Katteblok’ (Zigurat Noord) van de plannen zou verdwijnen. Zo ontstaat er trouwens ook veel meer een pleinbeleving. Aan de Kattestraat kan het plein dan met extra groen worden afgezoomd. “

Tijdelijke verhuis brandweer wordt vermeden … in samenwerking met de kaboutertjes

Een derde aspect aan de voorliggende deal is het vermijden van een tijdelijke extra verhuis.

Dit is iets wat N-VA vanaf dag 1 van het project heeft beoogd, geëist en nu schijnbaar heeft bekomen. We stonden daarin zeker niet alleen.

Het verheugt ons dat de feiten zeggen dat een extra verhuis niet meer hoeft. Alleen … wensen we toch enig voorbehoud te maken. Als we de verschillende overeenkomsten naast mekaar leggen dan zien we een nieuwe verbintenis met de aannemer die de bouw van de nieuwe kazerne uitvoert. Daarin wordt gestipuleerd dat de bouwwerken niet op 24 mei 2014 moeten worden beëindigd, maar wel op 31 maart. In ruil voor deze vervroeging, wordt een compensatie betaald van 98.000EUR.

Wat we niet onmiddellijk terugvonden is bepalingen rond schadevergoeding mocht die datum niet worden gehaald. Als die er toch zijn, hadden we die graag zwart-op-wit gezien.

De gestelde datum van 31 maart lijkt eenieder OK. Alleen … in de overeenkomst in het kader van het Hopmarktproject staat gestipuleerd dat op 1 april de verhuis van de brandweer moet voltooid zijn zodat de sloopwerken kunnen beginnen. We vragen ons luidop af hoe men dit gaat verwezenlijken.

Het gebouw is klaar op 31 maart, en op 1 april ’s ochtends is de verhuis klaar. Heeft dit gemeentebestuur “de kaboutertjes” al contractueel vastgelegd?!

Graag vernamen we dan ook hoe het gemeentebestuur dit ziet en hoe het kan verklaren dat dit realistisch is. 

Wat we ook niet terugvonden in de beschikbare stukken, is een verzekering dat niet alleen de bouw van de kazerne tijdig klaar zou zijn, maar ook de omgevingswerken. Wat is men immers met een kazerne die klaar is, als het materieel niet af en aan kan vervoerd worden. Graag hadden we dus vernomen hoe de gemeente hier zeker kan over zijn.

“We wensen dan ook enige voorbehoud te maken bij de algemene hoera-stemming rond de verhuis en willen nog eerst zien dat ook alle details correct zijn voorzien en afgehandeld.

Daarnaast moeten we ook vaststellen dat door de besluiteloosheid van deze meerderheid (wel verhuizen, niet verhuizen, naar Ternat, naar Mollem, …) er niet alleen veel inkt is gevloeid, maar vooral veel tijd en nog veel meer energie is verspeeld door de vele goedmenende en hardwerkende brandweermannen en vrijwilligers.”

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is