persmededeling: "2013 09 02 Hopmarkt"

Op 2 september 2013

persmededeling

Afdeling Asse

Aanvullend agendapunt gemeenteraad 2 september 2013

Het ‘Hopmarkt’ dossier: de feiten

Het oorspronkelijke PPS contract van 2009 voor het bouwproject langs de Hopmarkt is tijdens de vorige gemeenteraad op twee punten aangepast. Dat gebeurde omdat het gemeentebestuur op 5 april al een nieuwe en gewijzigde bouwvergunning ervoor afleverde.

Diezelfde gemeenteraad van juni zorgt nu ook voor extra geld, opdat de nieuwe brandweerkazerne op het Asphaltcoterrein twee maanden vlugger zou kunnen afgewerkt zijn. De gemeente zal daarvoor ongeveer 98 000 euro betalen.

De allereerste stedenbouwkundige vergunning voor de nieuwe Hopmarkt is door de Raad voor Vergunningsbetwistingen op 2 juli laatsleden vernietigd!  Het gemeentebestuur had die vergunning op 6 juni 2011 afgeleverd; de bouwvergunning werd ongeveer vijf maanden later door het provinciebestuur hier en daar lichtjes aangepast en goedgekeurd.

Die vernietiging kwam er omdat  de bepalingen van het BPA, het bijzonder plan, voor het centrum van Asse niet gevolgd werden. In het BPA kan je lezen hoe hoog de kroonlijsten van de gebouwen moeten worden, en hoeveel verdiepingen de gebouwen mogen hebben.

De TWEEDE versie van de plannen voor de Hopmarkt zou ook kunnen vernietigd worden door de Raad voor Vergunningen Betwistingen.  Die tweede versie kreeg een bouwvergunning van het gemeentebestuur in april 2013. Ook tegen de tweede versie is er geprotesteerd bij het provinciebestuur. De Raad voor Vergunningen Betwistingen zou dezelfde redenen kunnen gebruiken als voor de vernietiging van de eerste plannen.

Het is duidelijk dat het project Hopmarkt een groot probleem vormt.

Omdat er altijd maar problemen zijn met de bouwvergunningen, is het weinig waarschijnlijk dat de oorspronkelijke datum om te beginnen bouwen gehaald wordt. De bouwheer, de NV Hopmarkt, heeft altijd gezegd dat 1 april 2014 de startdatum is. Is het dan nog te verantwoorden om extra geld te betalen om de nieuwe brandweerkazerne vroeger klaar te krijgen?

Overigens, wie de redenen tot de vernietiging van de bouwvergunning goed leest, moet kunnen toegeven dat het niet uitgesloten is dat de bouwvergunning nog voor een derde keer moet worden aangepast…

Gevolg…

Wat zal het gevolg zijn voor de grondwaarde, het bedrag dat de gemeente zou krijgen voor de inbreng van de gemeentelijke gronden op het Hopmarktterrein?

In de oorspronkelijke overeenkomst om samen te werken met de NV Hopmarkt was daarvoor een bruto bedrag van 4 850 000 euro ingeschreven. In de in juni goedgekeurde aanpassingen wordt dat bedrag drastisch verminderd tot nauwelijks 2 miljoen euro bruto.

Het gaat hier inderdaad om bruto bedragen, omdat met die 4,85 miljoen niet alleen Haviland moet vergoed worden voor de aankoop van gebouwen en gronden van het Hopmarktterrein, maar ook de bouwheer, de NV Hopmarkt, zal moeten betaald worden! De bijzonder hoge prijs voor de door de NV Hopmarkt aangekochte grond zal van dat bedrag moeten worden afgetrokken.

Van het intussen aangepaste bedrag van 2 miljoen euro moeten alleen de aankopen van Haviland afgetrokken worden.

Onduidelijkheid troef vinden we. En… ? Heeft het project nog wel toekomst? We hebben ook heel wat vragen over alles wat voordien werd overeengekomen met de private partner en/of met derden.

- Van de waarde van het terrein moeten de bedragen afgetrokken worden die Haviland en de NV Hopmarkt voor de aankoop van de gronden betaalden. Kan iemand ons vertellen hoeveel de gemeente zal over houden?

- Kan het gemeentebestuur ons overigens vertellen hoever het staat met het uitbaten van het ondergrondse parkeerterrein? Er zijn toch overeenkomsten gemaakt met een derde partner die een aantal parkeerplaatsen zou aankopen en uitbaten? De wijzigingen aan het hele project veronderstellen toch een extra goedkeuring van de uitbater van de parkeergarage? Tegen welke prijs moet die, bijvoorbeeld, extra plaatsen aankopen?

Al bij al is dit dossier dus bijzonder complex! Ook bij de gemeenteraadsleden in de meerderheid moet er toch veel onduidelijkheid zijn over wat er al dan niet precies werd overeengekomen. Hoe moet het nu verder met dit dossier?

Niet ten onrechte heeft de oppositie daarom al eerder dit jaar gevraagd naar een vergadering waarin het hele project in al zijn facetten wordt toegelicht. De gemeenteraad heeft één derde nieuwe leden; die verdienen toch meer en vooral correcte informatie!

Na de recente ontwikkelingen ligt het dossier Hopmarkt opnieuw in het kamp van de bouwheer, de NV Hopmarkt. Hoe zij de zaak zullen aanpakken, wordt nu ontzettend belangrijk. Sturen zij aan op een procedureslag? Willen zij hun plannen wijzigen? Willen zij proberen om de bouwvergunning ‘ongewijzigd’ goedgekeurd te krijgen?

Er zal hoe dan ook opnieuw met de gemeente onderhandeld moeten worden. Het gemeentebestuur heeft de loodzware taak om het belang van de inwoners maximaal te beschermen. Nieuwe wijzigingen van de plannen moeten de leefbaarheid van het centrum ten goed komen. Het bestuur moet daarbij rekening houden met een aantal aspecten. Hoe zit het met het wonen, met het winkelen, met het handel drijven in de buurt? In ieder geval mogen nieuwe aanpassingen de vergoeding voor de gemeente niet negatief beïnvloeden. De gemeente heeft recht op geld voor de gronden en panden die ze zelf inbrengt in het project. Daarvoor is 2 miljoen euro bruto het absolute minimum!

U leest meer op http://asse.n-va.be

U hoort meer bij Peter Verbiest via 0473 35 97 72