N-VA Asse niet te spreken over de Brusselse stadstol

Op 19 januari 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Vlaams beleid

Op maandag 18 januari keurde de gemeenteraad van Asse, op voorstel van de meerderheid (N-VA en CD&V), een motie goed tegen de stadstol die het Brusselse gewest wenst in te voeren.

“Met de regelmaat van de klok neemt het Brusselse Gewest initiatieven die haar grenzen ver overstijgen.  Op die manier keren ze zich bewust af van de Vlaamse Gemeenschap, waarmee ze als goeie buur zou moeten samenleven.  Onlangs kwam nog het voornemen aan bod om landbouwgronden aan te kopen in de Vlaamse Rand om in een eigen voedselvoorziening te voorzien. ”

Het Brusselse Gewest schreef in haar regeerakkoord het voornemen om een kilometerheffing te vragen aan de autobestuurders die op het grondgebied Brussel rijden en bovendien een vast bedrag aan stadstol.  Die wordt voor de Brusselaars gecompenseerd door het vrijstellen van de verkeersbelasting.

“Het streven naar minder autogebruik is verdedigbaar, maar Brusselse bestuurders worden niet alleen richting fiets gedreven, ook richting Vlaamse Rand. Wie van Vorst naar Laken wil rijden, zal dat in de toekomst in het beste geval doen via de Vlaamse Ring rond Brussel.  De Vlaamse regering voorziet miljarden om die te moderniseren, terwijl duidelijk wordt dat Brussel zijn verkeer wegduwt naar de Ring.  Tijdens spitsmomenten wordt het verkeer verder weggeduwd naar Zellik en Relegem.

“De Zellikse Vlaming is twee keer de dupe van deze maatregel.  Hij betaalt om naar Brussel te mogen rijden en krijgt in ruil een massa sluipverkeer uit het Brusselse Gewest te verwerken.”

Het Brusselse Gewest wordt nog steeds grotendeels gefinancierd vanuit Vlaanderen.  Het is dan ook ondenkbaar dat ze niet vooral mikt op een samenwerking met Vlaanderen als een goeie buur.  De empathie werkt duidelijk niet in twee richtingen.

“Er is nog steeds geen of onvoldoende aandacht voor het statuut van het Nederlands in Brussel.  Een duidelijk gebrek aan engagement, waar onze scholen, verenigingen, … de gevolgen van dragen.

Toch komen vele Brusselaars na verloop van tijd in Vlaanderen terecht en blijken zij in Brussel nauwelijks kennis van het Nederlands opgedaan te hebben.  Niet nodig…   Ook als het gaat over justitie blijkt het Brussels Gewest geen oren te hebben voor een terechte vraag vanuit Vlaanderen.  Halle-Vilvoorde heeft nog steeds geen eigen rechtbank, franstalige Brusselse rechters spreken nog steeds recht uit over Asse en omstreken.

Met een dergelijke voorgeschiedenis is het absoluut onaanvaardbaar dat Brussel alweer regels gaat uittekenen in het eigen gewest die gevolgen hebben tot ver buiten haar grenzen.  Brussel gedraagt zich als een onafhankelijke staat, maar ligt wel aan het financieel infuus van de Vlaamse Gemeenschap