Louis Lombaert:"Alternatief voor ondergrondse verbinding van ’t Jass naar Station."

Op 22 februari 2016, over deze onderwerpen: Interpellaties

Alternatief voor dure tunnel onder het spoor aan de Rondweg

Zoals reeds vroeger aangehaald is de N-VA-fractie geen grote voorstander om een tunnel (waarvan de kostprijs eerder op minstens 2 miljoen Euro werd geraamd) aan te leggen om zo een verbinding te realiseren tussen de parking van het ‘t Jass en het Asses treinstation.

Wij vrezen dat op termijn deze tunnel hetzelfde lot zal ondergaan als de toenmalige tunnel aan het gemeenteplein, omdat dezelfde oorzaken  aan de basis zullen liggen als daar zijn:

Een vergaarbak van vuil en urine
Een openmarktplaats voor dealers
Een groot onveiligheidsgevoel voor de gebruikers
Een terugkerende kost van onderhoud

Bij de twee laatste argumenten verwijzen we naar de ondergrondse parking in de Huinegem, waar men er niet in slaagt om deze proper te houden, en waar s’ avonds haast geen mens zijn auto durft te parkeren.

Als alternatief stelt de N-VA-fractie de aanleg van een pad voor, dat parallel loopt aan de Rondweg op de parking van ’t Jass. Dat pad kan dan op het bestaande pad van het Lindenpark aansluiten om zodoende via de uitgeruste overgang aan de spoorweg direct de sporen te bereiken zowel richting Brussel als richting Dendermonde.

De voordelen van deze oplossing zijn legio:

Geen dure infrastructuurwerken (waarbij nog eens rekening moet gehouden worden met het grondverzet in gecontamineerde aarde. Immers het terrein is gestabiliseerd maar niet gesaneerd);
Geen onderbreking van de Rondweg gedurende weken (met alle sociale en economische gevolgen van dien);
Geen bijkomende infrastructuur die een tunnel met zich meebrengt;
Kan nagenoeg onmiddellijk uitgevoerd worden waarbij enkel toelating van het Vlaams Gewest bekomen moet worden (wat overigens ook noodzakelijk zal zijn voor een tunnel);
Mogelijkheid om het pad in te bedden in een groene strook (geen beton maar groen dus);
Ook rolstoelgebruikers kunnen op deze wijze de perrons bereiken;
De niet-gebruikers van de trein storen op geen enkele wijze de gebruikers van het spoor en omgekeerd;
Niemand wordt aan het zicht onttrokken, waardoor er sociale controle bestaat en het veiligheidsgevoel sterk toeneemt (niet onbelangrijk voor de bezoekers van het ’t Jass)
Geen overlast ten gevolge van reeds hoger genoemde argumenten;
Indien het bestaande  fietspad verbreed wordt met een halve meter, kan het fietspad gelegen aan de zijde van het ‘t Jass in twee richtingen gebruikt worden tot aan de overweg, zodoende is er een gescheiden strook voor voetgangers en fietsers.

[Tekstvak: Figuur 1 Aansluiting aan het pad in het Lindenpark]

alternatieve weg t jass

[Tekstvak: Figuur 2: Zicht vanaf het Lindepark]

alternatieve weg t jass zicht lindepark