Louis Lombaert:"Aanbrengen van een bijkomend overweglicht ter hoogte van de spoorwegovergang Schermershoek-Sleewagen."

Op 22 februari 2016, over deze onderwerpen: Interpellaties
Louis Lombaert

Aanbrengen van een bijkomend overweglicht

In het verleden hebben zich al twee dodelijke ongevallen voorgedaan aan de spoorwegovergang ‘Schermershoek-Sleewagen’. Er zijn ook tal van bestuurders die dagelijks de knipperende lichten negeren omdat deze vaak te laat worden opgemerkt.

Nader onderzoek wijst uit dat de spoorwegovergangen meestal uitgerust worden met overweglichten opgesteld langs beide zijden van de straat. Bij de genoemde spoorwegovergang ontbreekt een overweglicht aan de linkerzijde van de Schermershoekstraat richting Merchtem. Wel is er zo’n weliswaar wat gedraaid ingeplant licht in de richting van de Ichelgemstraat.

Volgens N-VA raadslid en Mollemenaar Louis Lombaert is de belangrijkste oorzaak van deze gevaarlijke situatie het feit dat de bestaande lichten verdoken staan opgesteld (liggen achter de bocht ter hoogte van het huisnr 49) waardoor ze op slechts 150m zichtbaar worden. Dit fenomeen wordt  nog versterkt wanneer zich obstakels bevinden voor de overweg  in deze rijstrook

Door  de aanwezigheid van deze bocht wordt ook automatisch de focus van de bestuurder op de linker rijstrook gefixeerd, wat ook nog een uitlokkende factor is van het laattijdig opmerken van de overweglichten.

Verder dient erop gewezen te worden dat al naar gelang het moment van de dag en de stand van de zon de lichten soms vlak in het zonlicht staan, wat de zichtbaarheid nog eens bezwaard.

Voor meer info over dit onderwerp, contacteer:

Louis Lombaert

Louis.lombaert [at] n-va.be