Rudy Lengeler "Kwaliteit oppervlaktewater in Asse"

Op 25 januari 2016, over deze onderwerpen: Interpellaties
Rudy Lengeler

Kwaliteit oppervlaktewater in Asse:

Het provinciaal instituut voor hygiëne van de provincie Antwerpen onderzocht de kwaliteit van het oppervlaktewater in onze gemeente.

Op 10 locaties  werd het oppervlaktewater bemonsterd en geanalyseerd. Van deze analyse is er maar één die een goede waterkwaliteit heeft en dat is de Ijsenbeek.Er zijn er twee met een zeer slechte waterkwaliteit namelijk de Broekebeek en de Kloosterbeek. De meeste vervuiling is afkomstig van ongezuiverd afvalwater, mest en lozingen en dit zowel van afvalwater als van beer .

Alle dure ingrepen bv ter hoogte van de Molenbeek op de grens met Merchtem zijn gewoon weggesmeten investeringen als de waterlopen vanuit Asse smerig blijven. De 2 meest vervuilende beken zijn de Krameibeek en Kloosterbeek die door tal van natuurgebiedjes lopen en de fauna en flora vergiftigen .

Ik vraag me  af waarom aan de hoogst gelegen gebieden niet begonnen is met het afkoppelen van het afvalwater.

Asse is een van de hoogst gelegen gebieden. Wij blijven vanuit Asse de buurgemeenten vervuilen !

Het is waarschijnlijk een aangelegenheid van het Vlaams gewest, meer bepaald VMM die deze taak overgedragen heeft aan Aquafin scheiding van RWA en DWA=  regenweerafvoer en droogweerafvoer= grijs water.

Wat kan het gemeentebestuur doen om dit zo vlug mogelijk te realiseren, en welke concrete acties zijn er voorzien dit jaar ? Ten tijde van schepen van milieu Walter Roesems  was er al sprake om deze beken te ontkoppelen.

Rudy Lengeler