Johan De Rop: Finse piste bedreigd, zijn er alternatieven?

Op 25 januari 2016, over deze onderwerpen: Interpellaties
Johan De Rop

Finse piste bedreigt. Zijn er alternatieven

Door de alertheid van raadslid Johan De Rop werd duidelijk dat de bestaande Finse piste bedreigt wordt. Vanuit de N-VA-fractie vroeg het raadslid naar alternatieven.

Tijdens de plenaire vergadering rond de afbakening van het kleinstedelijk gebied en de bespreking van de Provinciale Ruimtelijke Uitvoeringsplannen werd duidelijk dat de Finse piste bedreigd is door het tracé van de rondweg (fase 3). Die Finse pisnte werd indertijd aangelegd om het recreatief lopen te stimuleren. Ook wordt de piste gebruikt voor de jaarlijkse scholenveldloop. De piste gelegen achter het domein Vijverbeek (van het Gemeenschapsonderwijs) werd in eigen beheer (door de gemeentearbeiders zelf) aangelegd.

De huidige meerderheid heeft nooit gerept over het potentieel verdwijnen van de Finse piste. We moesten het vanuit de oppositie maar zelf merken. Nu we weten dat eens de voorbereidende werken aan de Assese rondweg voor Fase 3 zullen starte, de piste hoedanook verdwijnt, hadden we vanuit N-VA graag geweten of er al aan alternatieven werd gedacht en zo ja, welke deze zijn.

Indien er een alternatief wordt voorzien, vragen we initieel iets meer te investeren zodat de piste het hele jaar door goed toegankelijk maken en dat het beter wordt onderhouden. De huidige piste is op dit moment een niet onderhouden grasveld.

De schepen van sport liet weten dat er voor een dergelijke piste mogelijkheden zijn op de Asphaltcosite.

N-VA Raadslid Sigrid Goethals pikt op dit punt in en wees op het feit dat er nu heel veel jongeren en volwassenen naar buurgemeenten dienen uit te wijken wanneer ze aan atletiek wensen te doen. Ze vroeg om na te denken om niet een Finse piste maar ineens een atletiekpiste aan te leggen. Zo wordt het sportaanbod in onze gemeente uitgebreid en houden we de vele sportievelingen in onze gemeente.