Asse: nu ook gezakt voor jongerenondersteuning

Op 4 februari 2016
fuif korte broek scouts

Asse: nu ook gezakt voor jongerenondersteuning

Het gemeentebestuur van Asse kreeg net zijn rapport en behaalde een onvoldoende op ondermeer communicatie. Asse is blijkbaar hardleers, want opnieuw toonden de bestuurders hoe het niet moet.

Een donderslag bij heldere hemel voor de Scouts en Gidsen in Asse wanneer ze het nieuws vernamen. Ze krijgen geen vergunning om de jaarlijkse fuif te organiseren op de parkeerplaats langs de Boekfos. ‘De nacht van de korte broek’ heeft nu drie maanden de tijd om uit te kijken naar een andere plek met dezelfde eigenschappen. Niet te begrijpen dat je een vereniging voor zo’n voldongen feit kan plaatsen, stelt N-VA raadslid Tim Lengeler. “Jeugdwerking zou één van de prioriteiten moeten zijn.”

De nacht van de korte broek, die intussen bekend is tot ver buiten de gemeentegrenzen, moet van het gemeentebestuur verhuizen naar een andere plek.  Die zal meer kosten en er kunnen minder fuifgangers terecht. Meer kosten en minder inkomsten, dus.

“De door het gemeentebestuur voorgestelde fuifzaal van ‘t Jass is gewoon te klein. Dat is vragen om veiligheidsproblemen, want de vele fuiflustigen zullen toch komen opdagen’, zegt het jongste N-VA-raadslid.

Tegenvoorstel

Er kwam wel een tegenvoorstel om een tent te plaatsen op de parkeerplaats van ‘t Jass. Maar, dat terrein is te klein om de veiligheid te garanderen. Bovendien staat de tent dan naast een drukke weg, met opnieuw minder veiligheid en meer kosten. Er zijn immers meer mensen nodig om te beletten dat de bezoekers op de rijweg zouden terechtkomen. Bovendien moet de doorgang van de brandweer gegarandeerd blijven.

‘Niet de meest zinvolle of verstandige beslissing van het college’, vindt Lengeler.

Bovendien komt ook de sponsorovereenkomst met Palm in het gedrang.  De beheerder van ’t Jass, het autonoom gemeentebedrijf Asse, heeft immers een samenwerkingsovereenkomst met één drankenleverancier. Een extra financiële aderlating voor de Scouts en Gidsen.

“Een verhuis is in sé geen probleem, tenminste als er een waardig en vergelijkbaar alternatief is. En vooral, als er overleg aan vooraf gaat. Het kan toch niet zijn dat door een ondoordachte beslissing van het gemeentebestuur de Scouts en Gidsen Asse hun winst met de helft zien dalen net in het jaar dat ze twee buitenlandse kampen moeten organiseren.”

Nog gevolgen

Niet alleen de jeugdbeweging zit met de handen in het haar. Ook wandelclub Manke Fiel, die de dag nadien een evenement plant, komt door deze beslissing in moeilijkheden. De club heeft al sinds mei vorig jaar ’t Jass gereserveerd voor een wandeldag. Er worden 2.000 deelnemers verwacht! De eerste wandelaars vertrekken er om zeven uur ’s ochtends. Met het sluitingsuur van vier uur dat het gemeentebestuur de Scoutsen en Gidsen oplegt, hebben onze jongeren nauwelijks tijd om op te ruimen.

Tim Lengeler besluit met een oproep naar het gemeentebestuur: “heb alstublieft oor voor de bezorgdheden van deze goed draaiende en actieve jeugdvereniging en laat hen hun fuif op de vertrouwde Boekfos houden!”