Provincie spitst subsidies herinrichting schoolomgeving toe op fietsers en voetgangers!

Op 4 mei 2014

Beste,

In bijlage vind u een persbericht van Joris Van den Cruijce (provincieraadslid) en Sigrid Goethals (verantwoordelijke onderwijs N-VA Asse).  Het provinciebestuur heeft, onder meer op vraag van N-VA, aanpassingen doorgevoerd aan het reglement voor de herinrichting van schoolomgevingen.  Daar waar die vroeger veelal aangewend werden om Kiss and Ride zones aan te leggen is het nu voor gemeentebesturen mogelijk om subsidies te krijgen voor het inrichten van fietsveilige schoolomgevingen.  Niet enkel de schoolomgevingen, maar ook de routes van en naar school komen in aanmerking.  Wij hopen dat het gemeentebestuur nu deze kans aangrijpt om eindelijk te zorgen voor fietspaden en rustigere schoolomgevingen.  Dit is een noodzaak in alle deelgemeenten, maar vooral de toestand in het centrum is schrijnend.  Niet gebruik maken van deze provinciale voorzet zou geen daad van goed bestuur zijn en de schoolgaande jeugd demotiveren om verder met de fiets naar school te gaan.  Wij hopen in elk geval ook dat de discussie over de ring buiten deze kwestie gehouden wordt.

Joris Van den Cruijce (Provincieraadslid)

Sigrid Goethals (verantwoordelijke onderwijs N-VA Asse)