Provincieraad kiest resoluut voor eigen rechtbank voor Halle-Vilvoorde!

Op 14 december 2017

Dinsdag 12 december sprak  de provincieraad Vlaams-Brabant zich ondubbelzinnig uit voor het oprichten van een eigen Nederlandstalige rechtbank voor Halle-Vilvoorde.  Dat zou betekenen dat Franstalige rechters uit Brussel geen rechtspraak meer zouden kunnen uitoefenen in Vlaanderen.  De huidige situatie is het gevolg van fouten die gebeurd zijn bij de laatste staatshervorming.  In de provincieraad werden reeds verschillende pogingen gedaan om de Vlaamse partijen te verenigen en eensgezind te pleiten voor een gesplitst gerechtelijk arrondissement.  Raadslid Joris Van den Cruijce diende in april al een motie in om dit te bepleiten, toen bleek de tijd nog niet rijp.  “Intussen zien de vier meerderheidspartijen wel de noodzaak van een splitsing in. We zijn blij dat we terug samen op één lijn staan, het was het wachten waard.”

N-VA pleitte er altijd voor om het gerechtelijk arrondissement BHV te splitsen in een Nederlandstalige rechtbank in Halle – Vilvoorde en een tweetalige rechtbank in Brussel.  In plaats daarvan richtte men 2 rechtbanken op die elk rechtsbevoegdheid hadden over heel Brussel-Halle-Vilvoorde.  N-VA voorspelde problemen, maar werd initieel niet gevolgd door de andere partijen.  Er kwamen eerst kritische stemmen uit de magistratuur, nadien volgden meer en meer burgemeesters.  Nu de volledige provincieraad een motie tegen de gerechtelijke BHV-regeling goedkeurde, wil dat zeggen dat alle Vlaamse partijen terug schouder aan schouder staan in de zaak BHV, die dus nog steeds niet opgelost is.

“Het is nu afwachten hoe de nationale partijbesturen van CD&v, Open VLD, SP.A en Groen gaan reageren, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ook zij de signalen van onderuit niet gehoord hebben.  Het feit dat de provincieraad eensgezind was en ook meer en meer lokale politici uit alle partijen de situatie aanklagen, kan het niet anders dan dat de kwestie terug op de nationale politieke agenda gaat belanden.”

Namens de provinciefractie van de N-VA

Joris Van den Cruijce