OMA-fietsroute

Op 3 februari 2017

“De administratieve molen rond de OMA-fietsroute is dan toch terug beginnen draaien.  Uiteindelijk zal voorgesteld worden om het traject tussen Opwijk en Asse ook als fietssnelweg te erkennen.  Daarmee is nog niet gegarandeerd dat de gemeentebesturen 100% subsidiëring zullen krijgen voor het project (zoals wel het geval is voor het traject tussen Asse-station en Brussel).  Eerder had Merchtem zijn medewerking aan het project opgezegd, de provincie trok daarop de stekker uit het dossier.  Dooranhoudend druk uit te oefenen in de provincieraad kwam het onderwerp opnieuw op de agenda, uiteindelijk maakte de gemeente Merchtem een bocht, daarop werd gevraagd en verkregen dat de provincie terug dit dossier wou coördineren.  Als wensroute werd het traject langs de spoorlijn tussen Brussel en Dendermonde gekozen.  De route langs de Dendermondsesteenweg is weliswaar een stuk korter, maar het fietspotentieel is veel groter als de dorpskernen en stations van Mollem, Merchtem en Opwijk mee in het traject zitten.  Het fietscomfort is ook merkelijk hoger langs de route langs de spoorlijn.  Toch wordt de realisatie geen ‘wandeling door het park’, zoals men kan zien op bijgevoegde kaart, zal het tracé 6 keer de spoorlijn moeten kruisen.  Verder studiewerk is nog nodig om het aantal spoorkruisingen te verminderen.  De fietssnelweg is heel erg nodig, uit onderzoek blijkt dat slechts 4% van de Vlaams-Brabanders de fiets gebruikt om naar het werk te gaan, daar waar het Vlaamse Gemiddelde op 12% ligt.”

Joris Van Den Cruijce

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is