Nieuwsgierig naar het optreden van N-VA in de gemeenteraad

Op 26 juni 2017, over deze onderwerpen: Interpellaties
peter verbiest

TOELICHTING BIJ DE DAGORDE VAN DE GEMEENTERAADSZITTING

26 JUNI 2017

AANGEVULD MET DE OPMERKINGEN NAMENS N-VA

 

Aankoop drie panden Gemeenteplein.

De gemeente wenst het centrum van Asse verder te ontwikkelen. Architect en stedenbouwkundige Maarten Van de Voorde is aangesteld om een overkoepelende stedenbouwkundige visie uit te werken.

In een eerste fase dienen enkele leegstaande panden afgebroken te worden. Dit betreft o.a. de volgende gebouwen:

- het voormalige café 'Lady Must', Gemeenteplein 8 te 1730 Asse, ten kadaster gekend als Asse, tweede afdeling, sectie L, nr. 392/D, met een oppervlakte van 1a 25ca;

- de voormalige kapperszaak, Gemeenteplein 9 te 1730 Asse, ten kadaster gekend als Asse, tweede afdeling, sectie L, nr. 392/E, met een oppervlakte van 1a 25ca;

- de voormalige bakkerij, Gemeenteplein 11 te 1730 Asse, ten kadaster gekend als Asse, tweede afdeling, sectie L, nr. 391/T, met een oppervlakte van 3a 32ca.

Haviland is eigenaar van deze panden. Haviland wenst uit het Hopmarktproject te treden. Omwille van deze wens van Haviland en de beslissing van de gemeente om deze panden te slopen, is het raadzaam dat de gemeente Asse eigenaar wordt van deze panden.

In het budget 2017 is hiervoor 1.350.000 euro voorzien. Haviland is bereid om deze panden te verkopen aan deze prijs.

 

Het standpunt van N-VA werd verwoord door de fractieleider P. Verbiest.

In dit punt zijn er twee onderscheiden zaken :

1. de aankoop van de gronden destijds gekocht door haviland in het kader van de Publiek Private Samenwerkingsovereenkomst (PPS)

2. Haviland dat uit de PPS van 2009 stapt of wenst te stappen.

3. Kosten van de sloop

 

1. de aankoop van de gronden en panden

Haviland heeft deze in de aanloop naar de PPS overeenkomst gekocht voor een totaal bedrag van 1.155.000 betaald. (160.000 €, 395.000 € en 600.000 € resp. café, kapperszaak en bakkerij. )

Nu ongeveer tien jaar later heeft de gemeente voor deze aankoop 1.350.000 € ingeschreven in de begroting.

Naar de geest van de PPS overeenkomst lijkt het ons dat de door de gemeente te betalen prijs deze is welke Haviland in der

tijd betaalde voor de verwerving van deze gronden als onderdeel van het Hopmarktproject.

Maar n.a.v . deze geplande aankoop heeft de ontvanger van registratierechten deze drie panden geschat en hij komt op een nog lager bedrag. Volgens deze nieuwe schatting zijn de panden samen 1.050.000 € waard ( 180.000 €, 370.000 € en 500.000 € voor resp. café, kapperszaak en bakkerij).

Het kan niet zijn dat er meer betaald wordt dan dat wat in het schattingsverslag wordt vooropgesteld.

2. Havex

Vierjaar geleden werd hier ook in juni op de gemeenteraad twee addenda bij de pps-overeenkomst Hopmarkt ter stemming voorgelegd. De bedoeling was om het zo voor haviland mogelijk te maken uit dit pps-project te stappen.

Helaas een van de voorwaarden werd niet vervuld zodanig dat beide addenda werden ontbonden en de situatie bleef zoals ze was. De PPS blijft ongewijzigd en Haviland blijft in de pps en blijft coördinator van de pps.

Tenzij de private partner zou verzaakt hebben aan de in de twee addenda opgenomen ontbindende voorwaarden.

Blijkbaar is dit niet gebeurd want anders zou nu niet meer gesteld worden dat haviland uit de pps wil treden.

Bestaat de PPS-overeenkomst nog wel?

In feite is de pps dode letter geworden. Er zijn verschillende termijnen die al lang vervallen zijn. De private partner heeft geen initiatief meer genomen eens beide plannen die hij had ingediend werden afgekeurd.

Tijd voor tabula rasa

3. de kost van de sloop

In de mate dat de pps-overeenkomst nog zou bestaan – al dan niet met of zonder Haviland als publieke partner – dient de vraag gesteld wie de kosten van het slopen van de hier bedoelde panden voor zijn rekening moet nemen. In de pps werd immers bepaald dat al de kosten betreffende het bouwrijp maken (sloop) van de site voor rekening zijn van de private partner.

Indien hij ze niet betaald, moeten deze in ieder geval achter de hand gehouden worden als onderdeel van een toekomstige onderhandelingen over wat er met de Hopmarkt en omgeving moet gebeuren.

 

Ruimtelijk uitvoeringsplan 'Essenestraat'. Voorlopige vaststelling van het grafisch plan, de stedenbouwkundige voorschriften, de feitelijke en juridische toestand.

Naar aanleiding van de plenaire vergadering van 19 april 2017, betreffende het ruimtelijk uitvoeringsplan 'Essenestraat', werd het voorontwerp bijgestuurd. Dit ontwerp werd opgemaakt door de heer Mark Mattens, erkend ruimtelijk planner en gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar.

Het voorontwerp werd aangepast naar aanleiding van de adviezen uitgebracht door de hogere overheden. Aan volgende instanties werd advies gevraagd en gekregen:

- Vlaamse overheid, Agentschap Onroerend Erfgoed

- Vlaamse overheid, Agentschap innoveren en ondernemen

- Vlaamse overheid, Departement voor Landbouw en Visserij

- Vlaamse overheid, Ruimte Vlaanderen

- Provincie Vlaams-Brabant

- Gemeente Ternat

De ontwerper heeft in dit ontwerp rekening gehouden met de opmerkingen van de afgeleverde adviezen.

 

P. Verbiest verwoordt het N-VA standpunt tijdens de gemeenteraad van 26 juni ll. :

De plenaire vergadering (vergadering met alle bevoegde diensten van gemeente, provincie en gewest) op 17 april, adviseert ongunstig omdat o.a. het ontwerp RUP strijdig is met het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (GRS), daar waar een woning, welke krachtens een arrest in beroep 1996 gesloopt moest worden, volgens dit RUP in aanmerking komt voor regularisatie.

Uitgangspunt van het GRS is dat alleen vergunde gebouwen in aanmerking kunnen komen voor regularisatie d.m.v. een RUP. Illegale woningen komen hiervoor niet in aanmerking .

Na de plenaire vergadering gebeurden er bijsturingen.

- O.a. werd er een nieuw onderscheid toegevoegd namelijk dit tussen agrarisch gebied en agrarisch gebied met ecologisch belang.

- Door de bijsturingen (???) waren de eerder aangehaalde bezwaren en strijdigheid van dit rup met het grs – plots – niet meer van tel. Er is sprake van bewoning sinds 1930. Hoe en waarom kon hiervan geen melding gemaakt worden in de eerste teksten van het ontwerp RUP.

En waarom heeft deze bewoning sinds 1930 tot ??? de rechtbank en het hof van beroep er niet van weerhouden om toch de sloop van de woning te bevelen.???

T.a.v. van al die burgers die zich hoewel in een gelijkaardige situatie wel aan de regels hebben gehouden en die niet gebouwd hebben daar waar het niet mag/mocht zou het niet fair zijn om hier tot regularisatie over te gaan.

Daarom heeft de N-VA fractie tegen de voorlopige vastlegging van dit RUP gestemd.

Wel dient opgemerkt dat er in dit RUP wel verschillende goede elementen aanwezig zijn. Zo wordt de groen buffer tegen het

industrieterrein van Ternat gecreëerd en zou dit RUP een uitbreiding van de industrie in de richting van Asse tegengaan.

 

Jaarrekening 2016 - Autonoom Gemeentebedrijf Asse.

Jaarrekening 2016 - AGA

Overeenkomstig artikel 29 van de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Asse stelt de raad van bestuur de jaarrekening vast.

Namens N-VA had P. Verbiest volgende opmerkingen bij de rekening 2016 van AGA :

De energiekosten bedragen 20 % van de uitgaven. Dit is een enorm bedrag.

Naar de toekomst zou dit een aandachtspunt moeten zijn. Zuinig omgaan met energie enerzijds en anderzijds investeren in energiezuinigere installaties,…

In 2016 is dit mogelijk ingevolge slechte verrekening een iets hoger bedrag. Maar het bedrag energiekosten in 2015 – 334.885,36 € geeft ook geen correct beeld.

De reële energiekost ligt ergens tussen eerder aangehaalde bedragen en blijft hoe dan ook te hoog.

Er wordt ook melding gemaakt van dubieuze debiteuren. Waarbij verwezen wordt naar een van de Assese voetbalploegen. Dit zou niet enkel in 2016 het geval zijn dat bewuste club niet zijn volledige rekening betaalde. Er zou een geaccumuleerde schuld zijn van meer dan dertig duizend euro.

Het is niet correct dat schulden niet betaald worden. Als daar een reden voor zou zijn moet deze verholpen worden of de overeenkomst herzien worden.

Niets doen en dit op zijn beloop laten is niet correct t.a.v. diegenen die wel correct betalen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is