N-VA Asse voor mobiele veiligheidscamera’s

Op 24 maart 2017, over deze onderwerpen: Interpellaties
N-VA ASSE

Tijdens de gemeenteraad van maart stemde N-VA in met de aankoop en inzet van een aantal nieuwe mobiele veiligheidscamera’s.

Raadslid Johan De Rop lichte het N-VA-standpunt toe: “Onze fractie is zeker gewonnen voor het inschakelen van een aantal mobiele veiligheidscamera’s. Het kan en zal minstens al een positieve impact hebben op het veiligheidsgevoel. Ook het nieuw aspect van de ‘nummerplaatherkenning’ lijkt ons een meerwaarde.”

Het raadslid vroeg echter ook dat er vanuit de politiediensten meer en systematisch gebruik gemaakt wordt van de camerabeelden bij de onderzoeken. “We hebben uit het verleden gemerkt dat de politiediensten niet automatisch of niet altijd de mogelijkheid van beelden-nazicht gebruikt bij meldingen van kleinere vergrijpen zoals fietsdiefstallen. Dat moet veranderen!”

Er zal een aangepaste signalisatie worden aangebracht op alle invalswegen aan de gemeentegrenzen, dit om o.a. in orde te zijn met de privacywetgeving.

Tenslotte werd met het gemeentebestuur afgesproken dat de gemeenteraadsleden op geregelde tijdstippen rapportering krijgen rond het gebruik en de resultaten van de camera’s.