Geen algemene hoera-stemming bij heraanleg Kapellestraat Terheide

Op 21 maart 2017, over deze onderwerpen: Interpellaties

Tijdens de gemeenteraad van maart werd de herinrichting van het Sint-Hubertusplein en de heraanleg van de Kappelstraat met bijhorende rioleringswerken besproken.

N-VA raadslid Johan De Rop kaartte er na ruggenspraak met de bewoners enkele problemen aan.

“Inspraak van de burgers is een streven van vele politieke families en fracties. Inspraak is echter pas echt OK als er ook geluisterd wordt en wanneer beleidsmakers anders beslissen ook duidelijk wordt uitgelegd waarom iets ‘anders’ wordt beslist”, stelde hij.

“Dat geldt ook in dossiers zoals dit. Er werd een bewonersvergadering gehouden, maar werd er ook echt geluisterd naar de opmerkingen en verzuchtingen?” ging het raadslid verder.

De bewoners lieten weten dat ze hun vragen en grieven duidelijk kenbaar maakten, zowel via de informatievergadering als via de diensten en via een petitie aan de schepen van openbare werken en het college. De petitie laat duidelijk het grote draagvlak voor hun opmerkingen zien.

De bewoners stellen echter vast dat er niet of nauwelijks rekening werd gehouden met wat zij aanbrachten.

Eén van de belangrijkste en meest fundamentele zaken in hun vragen en opmerkingen is het probleem ivm de waterhuishouding is.

“Jaren geleden werd een plaatselijke beek dichtgegooid. Dat bleek achteraf op z’n zachts gezegd niet de beste ingreep te zijn. Een aantal buurtbewoners (langs de oneven kant) zijn al lange tijd genoodzaakt om zelf constant water op te pompen, om er zo voor te zorgen dat hun tuinen en deze van de buren niet onderlopen. Constant pompen kost ook constant energie, iets wat de mensen uit eigen zak betalen. Dag in, dag uit” legt raadslid De Rop uit.

“Nu de gemeente ook rioleringswerken plant, zou het waterprobleem mits de nodige aandacht ervoor minstens gedeeltelijk maar hopelijk ook definitief opgelost kunnen worden. De voorliggende plannen houden daar naar onze mening geen of onvoldoende rekening mee. En dat is meer dan een gemiste kans.”

Op een aantal concrete vragen kon de schepen van openbare werken ook nu niet bevredigend antwoorden. De schepen trok ook de petitie in twijfel en wou de discussie terugbrengen op een onenigheid tussen buren. Totaal onterecht echter! Hij stelde ook dat het gemeentebestuur wel hadden geluisterd, vooral naar de wensen en grieven van de plaatselijke school. Hij stelde wel dat bepaalde waterproblemen individueel konden worden opgelost. Zo krijgt indien gewenst elke bewoner een persoonlijk aansluitingsplan met bijhorende factuur. De kosten zijn maw voor rekening van de bewoners.

Op een aantal vragen in verband met de mogelijke uitbreiding van de parking aan de Kapellestraat stelde de bevoegde schepen dat er inderdaad wordt gedacht aan een uitbreiding van de parking. De grond hiervoor zal worden gehuurd. De ingang van de parking komt ‘beneden’ te liggen wat de veiligheid moet verhogen.

“Conclusie van het verhaal is dat het gemeentebestuur geen rekening wenst te houden met de opmerkingen van de bewoners van de Kappelstraat. Een jammerlijke zaak!” besluit Johan De Rop