Bomen Duvelpark kwijnen weg

Op 22 november 2017, over deze onderwerpen: Interpellaties
bomen duvelpark

“Bomen Duvelpark kwijnen weg”

GEMEENTERAADSLID RUDY LENGELER WIL ZE NAAR CENTRUM HALEN

Tegenwoordig staan ze in een weide naast het kerkhof, waar er al enkele afgestorven zijn. Natuurliefhebber en gemeenteraadslid Rudy Lengeler kan het niet langer aanzien.

De honderd bomen die vorig jaar nog het populaire Duvelpark groen kleurden, staan nu bij bosjes af te sterven op een weide naast het kerkhof. Daar wil gemeenteraadslid Rudy Lengeler (N-VA) iets aan doen. “We kunnen ze perfect een plaatsje in het centrum geven.”

Het Duvelpark was vorig jaar de topattractie van de tweejaarlijkse Hopduvelfeesten. Onder impuls van architect Maarten Van De Voorde, centrale gast van het evenement, werd toen van het anders zo grauwe Gemeenteplein een groen parkje gemaakt met bloemen, struiken, grasperkjes en een honderdtal bomen. Maar na de Hopduvelfeesten verdween het park. De voornamelijk linde- en tulpenbomen werden uit de plantenbakken gehesen en overgebracht naar een lap grond achter de gemeentelijke begraafplaats in de Mollemseweg.

“En daar staan ze vandaag, een jaar later, nog altijd weg te kwijnen”, zegt raadslid en natuurliefhebber Rudy Lengeler. “Ik schat dat zeker één boom op vijf intussen al afgestorven is. Als er niet snel iets gebeurt, staat de rest hetzelfde lot te wachten.”

Volgens Lengeler, die zelf altijd als tuinier gewerkt heeft, werden de bomen in de Mollemseweg te dicht bij elkaar geplant. “De bomen in het midden krijgen zo te weinig zonlicht”, legt hij uit. “De wortels zitten met moeite onder de grond. Enkele lindebomen krijgen ook al zijscheuten onderaan de stam. Dat betekent dat ze te weinig sap kunnen optrekken voor de bladgroei in de kruin. Dit is gewoon zonde. Die bomen waren dé blikvanger van de Hopduvelfeesten...”

Maar Lengeler wil het daar niet bij laten, en vindt dat de bomen dringend een nieuwe plek moeten krijgen. “De gemeente is momenteel bezig met de afbraak van een reeks gebouwen in het dorpscentrum”, klinkt het. “Binnenkort verrijst daar een stenen woestijn. Waarom zouden we deze bomen geen plekje kunnen geven in die vrijgekomen ruimte? In de omgeving van de Hopmarkt en het Gemeenteplein is sowieso al bitter weinig groen terug te vinden. We kunnen deze bomen daar planten voor ze allemaal dood zijn.”

Maar schepen Rik De Baerdemaeker (CD&V), bevoegd voor Groenonderhoud, heeft andere plannen. “We gaan in de Mollemseweg een begrafenisbos uitbouwen, waar die bomen een nieuw leven zullen krijgen”, zegt hij. “We wachten nu nog op de concrete plannen, maar normaal is dat nog voor deze winter.” Volgens de schepen zijn ook niet alle bomen al verloren. “Ik schat dat er enkele intussen afgestorven zijn, maar vergeet niet dat we deze bomen samen in één lot gekocht hebben. Omdat ze maar eventjes gebruikt zouden worden, ging het niet om de beste kwaliteit van plantgoed. Voor de aanplantingen in het dorpscentrum zullen we nieuwe boomsoorten kiezen.”

WIM DE SMET

22 november 2017