Bosgroepen en Regionale landschappen vrezen beslissing deputatie

Op 6 oktober 2015

Bosgroepen en Regionale landschappen vrezen beslissing deputatie

De deputatie van de provincie Vlaams-Brabant heeft plannen om de Regionale Landschappen en de bosgroepen te hervormen.  De beslissing werd reeds lang voorbereid en het participatiebureau Levuur werd ingeschakeld om de verschillende mogelijkheden af te toetsen.  De provincie stuurt aan op een fusie van de bosgroepen en de Regionale landschappen of zelfs een inkanteling van beide organisaties in de provinciale administratrie.  Van bij het begin waren zowel de bosgroepen als de regionale landschappen verbaasd, dat het meest evidente scenario nooit op tafel kwam.  Ze pleiten er nu in een open brief voor om de beide organisaties fysiek te verenigen in eenzelfde infrastructuur en hun werkingsgebieden op elkaar af te stellen.  De bosgroepen bestaan voornamelijk uit individuele boseigenaars, terwijl de regionale landschappen steunen op lokale besturen en verenigingen.  Een fusie zou dus het ‘eigenaarschap’ van de basis fel verminderen.  De beslissing van de deputatie wordt elk moment verwacht, maar de basis wil alvast mee de touwtjes in handen nemen en lanceert via een open brief een eigen voorstel.  Ze worden daarin volmondig gesteund door de N-VA fractie in de provincieraad.

Joris Van den Cruijce,

N-VA, provincieraadslid